جام تو خالی ادغام بانکها

جام تو خالی ادغام بانکها

جام تو خالی ادغام بانکها

بحث مهمی این روزها در فضای رسمی و غیر رسمی کشور منتشر شده است که پنج بانک و موسسه  انصار، قوامین، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد (بانک سپه) ادغام شده اند.
اما آیا این ادغام به نفع مردم و اقتصاد کشور است ؟

از آنجا که حل مشکلات ساختاری بانکها نظیر نداشتن انضباط مالی،توزیع تسهیلات بی هدف بین بنگاهای زیان ده،خرید تضمینی گندم و بدهی دولت یکی از اساسی ترین اولویت هاست ، باید اذعان کرد که ادغام بانک ها می تواند در تخفیف چنین مشکلاتی به سیستم بانکی کمک کرده و از طرفی موجب افزایش امنیت سپرده های مردم و جلوگیری از ورشکستگی بانک ها شود.
مشخص شدن حدود و ثغور وام دهی بانک ها به سپرده گذاران که در واقع باعث پایبندی آنها به ضوابط یکسان شده و در نهایت باعث افزایش اعتماد مردم نسبت به سپرده گذاری میشود از دیگر مزایای ادغام موسسات است.
نتیجه مهم دیگر جلوگیری از رشد بی قاعده انواع موسسات اعتباری خواهد بود.
اما به نظر نگارنده هیچ گونه تاثیری بر روی متغیرهای کلان اقتصادی همچون تورم و بیکاری نخواهد داشت اگرچه ممکن است در کوتاه مدت با کاهش نرخ سود بانکی (موسسات اعتباری سودی بالاتر از %20 پرداخت میکردند بانک سپه 18% واریز می نماید) شاهد کاهش تورم باشیم،اما یقینا دربلند مدت هیج گونه تاثیری بر روی اقتصاد نخواهد داشت و البته شاید بهتر باشد برای بهبود شرایط اقتصادی کشور به جلوگیری از رانت و فساد،شفافیت دستگاههای دولتی،ارتباط و تعامل با کشور های پیشرفته، کمک به صادرات غیر نفتی بپردازیم تا ادغام بانکها.

سروش حیدری