روش نصب SQL Server 2016

روش نصب SQL Server 2016

روش نصب SQL Server 2016

كاربر گرامي در اين مطلب روش نصب برنامه SQL Server 2016 را به روش ساده توضيح خواهيم داد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد باشد، لطفا با ما همراه باشيد. سی دی نصبی را دخل دستگاه قرار دهید و یا در صورت دانلود آن از سایت شرکت مایکروسافت بر روی گزینه Setup.exe کلیک نمایید. در پنجره باز شده ابتدا میبایست کنترل نمود آیا سیستم مورد نظر از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری شرایط لازم را دارا می باشد یا خیر. برای جواب این سوال کافی است تا با اجرای فایل Setup.exe وارد پنجره زیر شوید و مطابق تصویر بر روی گزینهhardware and software requirements کلیک نمایید. Hardware and Software Requirements for Installing SQL Server 20 در صورت داشتن دسترسی به اینترنت حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم در سایت شرکت مایکروسافت به شما نمایش داده می شود.  پس از اطمینان از دارا بودن شرایط لازم به صفحه اصلی برگردید و مطابق تصویر زیر بر روی نصب یک پایگاه داده جدید کلیک نمایید. در این قسمت پنجره ای به شما نمایش داده می شود که قواعد کلی و پیش نیاز های لازم برای نصب را نمایش داده می شود. در صورت عدم داشتن این شرایط ممکن است کلید Next  برای شما غیر فعال باشد دراین صورت میبایست با برطرف کردن موارد احتمالی و کلیک بر روی کلید Re-run مجوز لازم برای نصب را دریافت نمایید. در این قسمت بروز رسانی های موجود برای برنامه اس کیو ال سرور نمایش داده می شود و نیازی به کنترل آن نمی باشد. مطابق تصویر زیر بر روی کلید Next کلیک نمایید. در قسمت بعدی پنجره اي به شما نمایش داده خواهد شد که مفهوم کلی آن مبنی بر عدم جستجوی بروز رسانی های جدید توسط سرویس های ویندوز برای اس کیو ال سرور می باشد و شما میتوانید این سرویس ها را دوباره کنترل کنید و یا به قسمت بعدی بروید(ما در این قسمت بر روی کلید Next) کلیک می نماییم. در این قسمت قواعد نصب به شما نشان داده می شود در صورت وجود خطا سیستم از ادامه نصب جلوگیری به عمل خواهد آورد و در صورت پیغام هشدار بسته به نوع آن میتوانید به نصب ادامه داده و بعدا این مشکل را برطرف نمایید. یکی از هشدار های متداول دراین قسمت وضعیت فایروال سیستم می باشد، اگر شما به صورت local میخواهید از دیتابیس ها استفاده نمایید مشکلی وجود ندارد اما اگر قرار است از کلاینت های مختلف به دیتابیس های اس کیو ال سروری که میخواهیم نصب کنیم متصل شوید می توان به دو روش عمل نمود :
  1. فایروال ویندوز خاموش شود
  2. پورت پیش فرض یا برنامه اس کیو ال سرور در قسمت فایروال ویندوز اضافه شود تا از اتصال کلاینت ها به دیتابیس ممانعت به عمل نیاید(مطابق تصویر زیر عمل نمایید)
توصیه می شود روش دوم اعمال گردد زیرا با اعمال روش اول امنیت سیستم دچار نقصان خواهد شد و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به سیستم وارد شود. در این قسمت شماره سریال جهت نصب از کاربر پرسیده میشود، شماره سریال محصول خریداری شده را مطابق تصویر وارد نمایید. در این پنجره شرایط مجوز استفاده از برنامه به کاربر اطلاع داده می شود، می بایست با قبول شرایط مطابق تصویر زیر به قسمت بعدی بروید. در این قسمت گزینه هایی که میخواهیم نصب شود انتخاب می نماییم، با انتخاب هر گزینه شرح مختصری از لحاظ کارایی، پیش نیاز ها و مقدار فضای لازم در سمت راست پنجره به کاربر نمایش داده می شود، کاربران بسته به نیاز خود میتوانند گزینه های دلخواه را انتخاب نمایند، ما در این قسمت با توجه به نیاز خود، فقط گزینه اول یعنی Database Engine Services را تیک می زنیم، همچنین در این پنجره میتوان آدرس محل نصب و ذخیره اطلاعات بر روی سیستم را مشخص نمود (توصیه می شود در آدرس پیش فرض تغییری ایجاد نگردد) یادآوری :  تا ویرایش نسخه 2012 میتوانستیم کنسول مدیریت ارتباط با دیتابیس یا همان  Microsoft SQL Server Management Studio را در این قسمت انتخاب و همزمان نصب نماییم اما از ویرایش 2016 این گزینه به صورت جداگانه انجام خواهد شد و کاربر میبایست با استفاده از فایل نصبی این برنامه را بر روی سیستم مورد نظر نصب نماید. لازم به ذکر است میتوان این برنامه را بر روی هر سیستمی نصب نمود( البته با داشتن شرایط لازم که در ابتدا توضیح داده شد) و سپس با استفاده از آن براي مديريت به دیتابیس های سرور متصل شد. پس میتوان نتیجه گرفت الزامی برای نصب Database Engine Services و Microsoft SQL Server Management Studio بر روی یک سیستم وجود ندارد. این قسمت از نصب به Instance SQL اختصاص داشته و میتوان به دو صورت عمل نمود :
  1. انتخاب گزینه پیش فرض یا Default instance که منجر به آن خواهد شد تا برنامه به صورت پیش فرض و با نام MSSQLSERVER نصب شود
  2. انتخاب گزینه Named instance و وارد کردن نام دلخواه به صورت لاتین
نکته : در صورت انتخاب این گزینه در زمان ارتباط با دیتابیس می بایست بعد از نام سرور نام instance وارد شده در این قسمت به شکل ServerName\instance نیز وارد شود این پنجره دارای دو تب می باشد که در تب اول نوع سرویس های اس کیو ال، اکانت هایی که دسترسی به این سرویس ها را دارند و نحوه فعال بودن آن ها را مشخص می کنیم و در تب دوم نوع کالکشن اس کیو ال را تنظیم میکنیم مطابق تصاویر زیر پس از باز کردن StartType مقدار را به Automatic تغییر دهید. وارد تب دوم شوید و مطابق تصویر کالکشن مورد نظر خود را انتخاب کنید.در صورتي كه اطلاعات شما حساسيتي به حروف فارسي ندارند ميتوانيد از گزينه پيش فرض استفاده نمایید در غیر این صورت می توانید از کالکشن پیشنهاد شده در تصویر استفاده کنید. در این پنجره می بایست کاربران و نوع دسترسی که مجاز می باشند با بانک های اطلاعاتی ارتباط برقرار کنند و همچنین محل ایجاد دیتاها (شامل فایل های دیتابیس و بک آپ) را مشخص نمود. ServerConfiguration در این تب همان طور که گفته شد کاربران مجاز جهت ارتباط با اس کیو ال سرور و نوع دسترسی آنها را مشخص می کنیم. مطابق تصویر گزینه Mixed Mode(یعنی هم کاربرانی که در اس کیو ال سرور تعریف می شوند و هم کاربران ویندوز) انتخاب می شود و در قسمت پسورد مطابق با استاندارد های سازمان یا سلیقه خود پسورد تنظیم می شود، همچنین در قسمت Specify SQL Server Administrators یوزر ادمین ویندوز یا یوزری که میخواهیم به بانک های اطلاعاتی دسترسی داشته باشد انتخاب می گردد(معمولا این یوزر یک یوزر ادمین می باشد) Data Directories در این تب آدرس محل ذخیره فایل های دیتابیس(فایل های mdf و ldf) و محل پیش فرض بک آپ را مشخص می نماییم. توصیه میشود محلی به غیر از درایو C(درایوی که ویندوز بر روی آن نصب میباشد) در نظر گرفته شود تا در صورت مشکلات احتمالی برای ویندوز و عدم دسترسی به این درایو بتوان از فایل های مورد نظر محافظت بیشتری نمود. در صورت تغییر محل آدرس بک آپ نیز میتوانید این مسیر را به مسیر مورد نظر خود تغییر دهید. در این پنجره تمامی تنظیمات اعلام شده در طول اجرای نصب به شما نمایش داده می شود. تنها با یک کلیک بر روی گزینه Install عملیات نصب شروع خواهد شد. با توجه به نوع مشخصات سخت افزاری سیستم شما ممکن است نصب چندین دقیقه طول بکشد، در انتها در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات نصب سیستم پیغامی مانند پنجره زیر مبنی بر موفق بودن عملیات به شما نمایش میدهد. بر روي كليد Close کلیک نمایید. در این مطلب سعی شد تا ساده ترین و پرکاربرد ترین روش برای نصب Database Engine Services SQL Server 2016 توضیح داده شود، شاید با خود بگویید پس دیگر قسمت هایی که در زمان نصب انتخاب نکردیم به چه صورت نصب خواهد شد. باید یاد آور شویم دیگر قسمت ها نیز به چنین سادگی می باشد و تفاوت چندانی ندارد اما نکته حائز اهمیت در این مطلب نگرش نصب SQL می باشد که سعی شده است تا به ساده ترین روش توضیح داده شود. 

شاید این مطالب هم برای شما مفید باشند

نسخه ۱۴۰۰
عرضه پلت فرم های جدید
چگونه مالیات کمتری بپردازیم؟
چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟
مالیات بر ارزش افزوده
گواهی مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
پایان پشتیبانی از ویندوز ۷