قوانین مغز (۱۲ اصل برای بقا و شکوفایی در کار، خانه و تحصیل)

قوانین مغز (۱۲ اصل برای بقا و شکوفایی در کار، خانه و تحصیل)

قوانین مغز (۱۲ اصل برای بقا و شکوفایی در کار، خانه و تحصیل)

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط دانشمندان عصر مدرن که در زمینه ساختار و عملکرد مغز انسان تحقیق می کنند، در مورد عملکرد این عضو بدن که ساختاری بی نهایت پیچیده دارد، می توان دوازده اصل اساسی را فرمول بندی کرد.

ذهن

بی تحرکی فیزیکی، سرعت کار مغز را کند می کند.

فعالیت فیزیکی برای حفظ بدن و ذهن شما در حالت بهینه، ضروریست. کارشناس تناسب اندام مشهور آمریکایی، جک لالان مثال خوبی را در این زمینه به ما نشان می دهد. او هفتادمین سالگرد تولدش را با شنا کردن در عرض بندر لانگ بیچ در کالیفرنیا جشن گرفت. او در حین شنا، هفتاد قایق حامل مسافر را نیز با خود می کشید . این مرد به لطف ورزش مداوم و تغذیه سالم، موفق شد تا حس شوخ طبعی عالی و تیزهوشی بی نظیری را در خلال روند پیری، در خود حفظ کند. ؛ نیاز کودک به توضیح هر آن چه که در پیرامون او می گذرد بقدری قوی است که دانشمندان آن را هم طراز با نیاز فیزیولوژیک افراد بالغ به آب و غذا می دانند.؛

انسان های ماقبل تاریخ، هر روز کیلومترها راه را در جستجوی غذا طی می کردند و مغز آن ها با ورزش مداوم، سازگار شده بود. بنابراین اگر می خوهید هوش خود را به حداکثر برسانید نیاز به حرکت بدنی بیشتری دارید. افرادی که بیشتر اوقات روز را در حالت نشسته سپری می کنند، هم از لحاظ ذهنی و هم از لحاظ فیزیکی دچار پسرفت می شوند . ورزش ژیمناستیک به بازیابی توانایی های ذهنی، حتی در مورد کسانی برای مدت طولانی ورزش نکرده اند، کمک می کند. یک پیاده روی معمولی نیم ساعته به تعداد چند بار در هفته نیز تاثیرات مفیدی بر قدرت ذهنی شما داشته و ریسک ابتلا به بیماری فراموشی را در سنین بالا کاهش می دهد.

؛ مغز شما که پیچیده ترین ابزار بر روی این سیاره برای انتقال اطلاعات است، می تواند به آسانی از خطوط کوچک سیاه نقش بسته بر روی کاغذ سفید،‌ به استخراج معنی بپردازد.؛

ورزش همچنین به کودکانی که مشکل تمرکز دارند کمک می کند. حرکات بدنی، باعث اشباع شدن خون از اکسیژن و پاکسازی بدن از سموم می شود. مغز، که مصرف کننده ۲۰ درصد از کل انرژی تولید شده توسط بدن است، بیش از آب و غذا، به اکسیژن نیاز دارد. عملکرد منظم مغز با انجام تمرینات فیزیکی، آسان تر و روان تر می شود. متاسفانه، انسان مدرن مجبور است زمان زیادی را به صورت نشسته سپری کند.اگر افراد این امکان را داشتد که در خلال شغل روزانه یا در مدرسه، مدتی را به ورزش بپردازند، این امر می توانست تاثیر مثبتی بر روی هوش، سلامتی و عملکرد آن ها داشته باشد.

مغز- ابزاری برای بقاء

  • اولین نژاد از انسان ها، قدرت بدنی بالایی نداشتند، اما توانایی های چشمگیر ذهنی ، به آن ها کمک کرد تا نسل خود را  حفظ کنند. مغز ما شامل سه بخش است که ؛ ابزار ذهنی لازم برای بقا و یادگیری ، در آن ها گنجانده شده است، این سه بخش عبارتند از  بخش مرکزی که موسوم به بخش خزنده است  و مسئول غرایز و عکس العمل های بنیادی است، بخش میانی که مغز پستاندار نام دارد  و برای عملکردهای عاطفی و ادراکی طراحی شده است  و بالاخره لایه بیرونی نیمکره های بزرگ مغز که مسئول فعالیت های عصبی پیچیده تر است . انسان دارای توانایی بی نهایت پیشرفته ای برای  انطباق است. در طول فرایند تکامل،‌هوش و ذکاوت بالا به انسان ها اجازه داد تا با هر تغییری در آب و هوا و رژیم غذایی سازگار شوند و در نتیجه تبدیل به گونه غالب بر روی کره زمین شدند . مغز انسان در واقع یک پایگاه داده اطلاعات است که برنامه ذهنی، به وسیله آن اطلاعات کار می کنند و به ما اجازه می دهند تا با بکار بدن خلاقیت به حل مسائل مختلف بپردازیم . وقتی از سوی دیگران مورد حمایت و تایید قرار می گیرید هوش شما به بهترین شکل ممکن کار می کند اما در صورتی که از سوی کسی یا چیزی مورد تهدید قرار گیرید قدرت تفکر شما تضعیف می شود زیرا در موقعیت های خطرناک، مغز خزنده باستانی ما که مسئول حفظ جان ماست ، روشن می شود. مغز ما برای اینکه معجزه استخراج معنی را انجام دهد امواج الکتریکی را از طریق کیلومترها سیم که همانا نورون های عصبی ما هستند ارسال می کند . این نورون ها به قدری کوچک هستند که صدها هزار رشته از آن ها در نقطه انتهای  این جمله جای می گیرند.

سلول عصبی یا نورون، ظاهری شبیه به تخم مرغ نیمرو دارد.  زرده تخم مرغ همان هسته سلول است و شاخک های بلند نیز کار انتقال امواج الکتریکی با سرعت بسیار زیاد را بر عهده دارند. این سلول ها مسئول فرآیند دریافت و پردازش اطلاعات جدید هستند. در هر لحظه اتصالات جدید بین نورون های مغز، بسته به محیط فرهنگی هر شخص، در مغز او برقرار می شود. مثلا در یک موسیقی دان، نسبت به یک شناگر، این اتصالات در بین نورون های متفاوتی برقرار می شوند. مغز یک کودک همزمان با بدن او رشد می کند. مرحله اصلی رشد مغز در سن ۲۰ سالگی کامل می شود اما تا چند دهه بعد نیز تحت تغییرات زیادی قرار می گیرد. مدت زیادیست که دانشمندان به بررسی ماهیت هوش انسان می پردازند تا دریابند کدام بخش ها مسئول عملکردهای خاص مغز هستند. تعدادی از محققان جدید بر این باورند که مردم از انواع مختلفی از هوش بر خوردارند. برای یک نفر، ریاضیات بسیار آسان است و فرد دیگری در ورزش به موفقیت های زیادی می رسد. قسمت های مختلف کورتکس یا همان قشر نیمکره های مغز، مسئول دریافت و پردازش اطلاعات و مهارت های مختلفند، بنابراین اسکن مغزی هر فرد با دیگر متفاوت است، حتی اگر این افراد دوقلو باشند. به همین دلیل، انتخاب رشته تحصیلی باید بر مبنای راهکاری فردی باشد که ویژگی های مختص به ساختار مغز هر دانش آموز، در آن لحاظ شده باشد.

فرایند استخراج معنی توسط مغز، در یک چشم به هم زدن یا حتی سریع تر از آن اتفاق می افتد . به همین دلیل، اصلا نیازی نیست بدانیم مغز چگونه عمل می کند.