۵ نقطه قوت خود را بشناسید

۵ نقطه قوت خود را بشناسید

۵ نقطه قوت خود را بشناسید

آیا فرصت کافی دارید که هر روز بهترین کار را انجام دهید؟ پاسخ منطقی خیر است . هر شخصی به صورت ذاتی ویژگی های مثبت و منفی درون خود دارد که باید در راستای بهبود مهارت ها و برطرف کردن نقص ها تلاش کند، پس همواره نمی تواند بهترین عکس العمل را از خود نشان دهد.

گالوپ که یک شرکت مشاور مدیریتی است و از معتبرترین موسسات نظرسنجی در جهان به شمار می رود، اولین نسخه ارزیابی آنلاین خود به نام strengthsFinder را در سال ۲۰۰۱ معرفی کرد و میلیون ها نفر از آن برای کشف پنج استعداد برتر خود استفاده کردند.

در آخرین و پرفروش ترین نسخه کتاب ۵ نقطه قوت برتر خود را بشناسید که در واقع مکمل تست شناسایی نقاط قوت است، گالوپ نسخه جدید و پیشرفته تری ارائه کرده و ۳۴ نقطه قوت کلیدی را که افراد می توانند به نمایش بگذارند، شناسایی و معرفی کرده است.

مناسب چه کسانی است؟

اشخاصی که می خواهند استعداد و مهارت های ذاتی شان را کشف کنند، کسانی که می خواهند بدانند با توجه به ویژگی های شخصیتیشان کدام شغل برایشان مناسب تر است؛

افرادی که به دنبال گسترش و بهبود ویژگی های مثبت شان هستند.

شناسایی نقاط قوت

چگونه توانایی های ذاتی خود را کشف و در محل کار از آن ها استفاده کنید

رشد و توسعه مهارت ها ی فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر کسی دوست دارد در زندگی و کارش رو به پیشرفت و ترقی قدم بردارد . همه نقاط قوت و ضعفی داریم و می توانیم برای افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعفمان تلاش کنیم.

اگر از شما بخواهند که در راستای رشد فردی تان گامی بردارید، ابتدا به سراغ نقاط قوت تان می روید یا نقاط ضعفتان؟

اکثر افراد نگران عادات و ویژگی های بدشان هستند و ترجیح می دهند که وقت شان را صرف از بین بردن آن ها کنند زیرا حس خوبی به آن ها ندارند . قطعا تلاش برای کاهش نقاط ضعف امری مهم و ستودنی است، اما افراط در آن باعث می شود که افراد از نقاط قوت و توانایی هایشان غافل شوند و فقط نقاط ضعفشان را ببینند.

شناسایی نقاط قوتتان به شما کمک می کند که آن ها را در مسیر حرفه ایتان به خوبی استفاده کنید و عملکرد بهتری داشته باشید . علاوه بر این، تمرکز بر بهبود نقاط ضعف تان را زیر ذره بین بگذارید.

در کتاب ۵ نقطه قوت برتر خود را بشناسید، ۳۴ نقطه قوت اساسی که در افراد مختلف دیده می شود، مورد بحث قرار گرفته و در ۳۴ دسته بندی ارائه شده است.

بعضی از این دسته بندی ها عبارتند از:

*دست یابنده  *معتقد   *آینده نگر   *فرمانده   *پرورش دهنده

*همساز   *مسئولیت پذیر   *ایده پرداز   *یادگیرنده   * استراتژیست  *جذاب

چگونه دست یابندگان می توانند با صرف انرژی کمتر کار موثرتری انجام دهند؛

*چرا مسئولیت پذیرها باید یاد بگیرند که جواب منفی بدهند؛

* چرا معتقد ها و آینده نگرها شرکای کاری ایده عالی برای یکدیگر هستند؟i

دست یابندگان همواره به دنبال پیروزی و موفقیت هستند

هنگامی که صبح ها صدای زنگ ساعت یا موبایلتان را می شنوید، آیا غلتی می زنید، آن را خاموش می کنید و دوباره به خواب می روید؟

یا بلافاصله با انرژی از جا بلند می شوید تا روزی فوق العاده را آغاز کنید؟

بسیاری از افراد عمل اول را انجام می دهند و ترجیح می دهند باز هم در دنیای خواب باقی بمانند. در مقابل، کسانی که عمل دوم را انجام می دهند، در دسته دست یابندگان هستند.

دست یابندگان کسانی هستند که آن قدر برای دست یابی به اهدافشان انگیزه دارند که حتی یک روز هم دست از کار نمی کشند.

گرچه آن ها اغلب بیش از حد از خود کار می کشند، اما دلیلی محکم برای آن دارند؛ به انجام رساندن وظایف آن ها را خشنود می سازد . آن ها دوست دارند که همیشه وظایف و کارهای جدیدی را بر عهده بگیرند و این مساله سبب می شود که با انگیزه و بهره وری بالا به تلاششان ادامه دهند. آن ها زمان زیادی را به کار اختصاص می دهند، اما خسته نمی شوند و حتی بهره وری کل محیط کارشان را افزایش می دهند.

برای مثال یک وکیل عالی رتبه و موفق برای برد هر یک از پرونده های خویش ، قبل از برگزاری دادگاه سعی می کند تمام اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد و هم چنین، همه تلاش خود را در طول جلسه دادگاه به کار می برد. برای او شکست معنی ندارد.

زندگی دست یابندگان با دست آوردهایشان تعریف می شود و به محض رسیدن به یک هدف، به دنبال هدف بعدی هستند. این ویژگی کمک می کند که آن ها بدون خستگی کار کنند و از پا ننشینند. اما از طرفی همین ویژگی سبب می شود که آن ها گرفتار بلندپروازی و کمال گرایی شوند و با اینکه در کارشان بهترین هستند باز هم احساس کنند به اندازه کافی تلاش نکرده اند و همواره از خودشان ناراضی باشند.

اگر شما یک دست یابنده هستید، باید یاد بگیرید . که بتوانید بدون آن که زندگیتان را فدا کنید، بهترین عملکرد را داشته باشید.

موفقیت
نقاط قوت

برای این کار، می توانید از این نکات کمک بگیرید:

  • مرتبا موفقیت های گذشته تان را به یاد آورید و خود را تشویق کنید. به زمان هایی فکر کنید که کاری چالش برانگیز را انجام دادید یا از پس مشکلی طاقت فرسا برآمدید . با این کار، شما به خود یادآوری می کنید که چقدر توانا هستید و می توانید بدون نارضایتی از خود به پیشرفت و رقابت با خود ادامه دهید.

محیطی را برای کار انتخاب کنید که بتوانید یک سیستم امتیازدهی برای پیگیری موفقیت هایتان ایجاد کنید. به این ترتیب می توانید به طور عینی بهره وریتان را اندازه بگیرید و وقت تان را با مقایسه خود با همکارانتان تلف نکنید علاوه بر این به کمک این سیستم می توانید ببینید که هر روز چه دستاوردهایی داشته اید و احساس کامیابی کنید.

همواره به یاد داشته باشید که انرژی و انگیزه تان را صرف کارهایی کنید که می توانید به بهترین نحو ممکن انجام دهید ، نه اینکه انبوه وظایفی را قبول کنید و انجام دهید ،‌تنها به این خاطر که نشان دهید کارهای زیادی را انجام داده و دست آورد های بسیاری داشته اید . بدین ترتیب، هم انرژی تان را ذخیره می کنید و هم بیشترین ارزش آفرینی را برای شرکت تان دارید.

افراد معتقد، ارزش های اساسی پایداری دارند و افراد آینده نگر می توانند آینده را تصور کنند

در اطراف همه ما افراد معتقدی حضور دارند که هرگز بر خلاف اعتقادشان رفتار نمی کنند آن ها به خوبی آگاهند که این سرسختی در برخی شرایط ممکن است مانع پیشرفت شان شود اما همچنان ترجیح می دهند روی اعتقاداتشان استوار بمانند.

یک فرد معتقد اگر در محیط درستی قرار بگیرد، می تواند سود زیادی برای یک سازمان داشته باشد . به عبارت دیگر افراد معتقد برای شکوفا شدن باید کاری متناسب با ارزش های اعتقادیشان دست و پا کنند، زیرا برای آن ها هیچ تفاوتی بین اعتقاد و انگیزه وجود ندارد؛ آن ها از اعتقادت شان انگیزه می گیرند.

مثال

شخصی را در نظر بگیرید که بر این باور است که باید دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند. کار در شرکتی که بدون توجه به کیفیت محصول و رضایت مشتری صرفا به دنبال سوددهی است مناسب این شخص نیست . اما او می تواند در سازمان های مردم نهاد یا شرکتی با اهدافی والا به مهره ای قدرتمند تبدیل شود و عملکرد فوق العاده ای داشته باشد.

افراد معتقد اغلب نمی توانند سازمانی را مطابق با اعتقادات خاصشان بیابند و این امر باعث می شود که خودشان کسب و کاری راه اندازی کنند. هم چنین اگر آن ها بتوانند با یک فرد آینده نگر شراکت کنند . موفقیت آن ها تضمینی است.

آینده نگر ها افرادی هستند که می توانند با قوه تخیل قوی شان چشم انداز های الهام بخشی از آینده خلق کنند.

آن ها محدودیت ها را زیر سوال می برند و آینده ای الهام بخش را به روشنی به تصویر می کشند؛ آینده ای که به دیگران انگیزه می دهد تا محصولاتی برتر تولید کنند، کار تیمی موثرتری داشته باشند و حتی دنیا را تغییر دهند.

به همین خاطر است که می گوییم آینده نگرها، شرکایی ایده آل برای معتقدها و به طور کلی کارآفرین ها هستند.

افراد آینده نگر، چشم اندازهای آرمان گرایانه را به گونه ای شکل می دهند و ارائه می کنند که به کل سازمان انرژی می بخشد.

فرماندهان از مسئولیت پذیری و توسعه دهندگان از ترغیب دیگران خشنود می شوند

آیا در محیط کاریتان، فردی را می شناسید که هرگز از به اشتراک گذاشتن و بیان عقاید خویش باکی نداشته باشد؟ یا کسی که همیشه بخواهد رهبری دیگران را بر عهده بگیرد؟ اگر پاسخ تان مثبت است، باید بدانید که این فرد، یک فرمانده است.

فرماندهان به هنگام تصمیم گیری مهره های ارزشمند شرکت ها به شمار می روند . با این وجود اگر آن ها محتاطانه عمل نکنند، می توانند باعث به وجود آمدن دلخوری و ترس در محیط کاری شوند. آن ها بی رحمانه روراست هستند و نظرشان را درباره هر چیزی صادقانه بیان می کنند . همین ویژگی ممکن است موجبات رنجش کارکنان را فراهم کنند.

اگر شما یک فرمانده هستید، صداقت خود را حفظ کنید اما سعی کنید اندکی ملایم تر رفتار کنید. برای آنکه به عنوان یک فرمانده ، موفق عمل کنید، به جای تحمیل عقایدتان به دیگران سعی کنید به عنوان شخصی صادق و روراست شناخته شوید

کسی که به طور صادقانه هر آن چه که هست را بیان می کند.

درواقع، شما باید تبدیل به کسی شوید که دیگران قدردان صداقت و صراحتش هستند . در این صورت در مواقع بحرانی افراد با رغبت به سراغتان می آیند تا نظر صادقانه تان را در مورد وضعیت بشنوند و نیازی نیست که شما آن ها را مجبور به انجام کاری کنید. بنابراین فرماندهان از طریق هدایت و رهبری دیگران امور را پیش می برند.

دسته دوم توسعه دهندگان هستند.

توسعه دهندگان،‌اشخاصی هستند که دیگران را تشویق کرده و سعی می کنند پتانسیل آن ها را به واقعیت تبدیل کنند.

توسعه دهندگان با مشاهده پیشرفت دیگران، هیجان زده و خوشحال می شوند و از افرادی که نسبت به توانایی های خود غافل شده اند حمایت می کنند. این تمایل برای کمک به دیگران، نشان می دهد که توسعه دهندگان برای نقش های پرورشی و تربیتی نظیر مربی گری، تدریس و منابع انسانی مناسب هستند.

اگر شما یک توسعه دهنده هستید، برای بهبود مهارت های افراد، روی رفتار خاصی در آن ها دست بگذارید و آن ها را به انجام بیشتر آن رفتار ترغیب کنید. در این صورت، افراد دقیقا می دانند که برای پیشرفت باید چه کاری انجام دهند.

همسازها و مسئولیت پذیرها دو دسته دیگری هستند که در قسمت بعدی درباره آن ها صحبت می کنیم.