آیا شانس و اقبال واقعا وجود دارند؟ (راهی برای افزایش خوش اقبالی)

آیا شانس و اقبال واقعا وجود دارند؟ (راهی برای افزایش خوش اقبالی)

آیا شانس و اقبال واقعا وجود دارند؟ (راهی برای افزایش خوش اقبالی)

در این مقاله سعی داریم اتفاقاتی که به صورت عامیانه شانسی و تصادفی تلقی می شوند، بررسی کنیم.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بسیاری از رویدادهای به ظاهر تصادفی، در واقع تحت کنترل خود افراد هستند. در اینجا راهکارهایی  برای پیش گیری از بداقبالی و تکنیک های ساده ای برای ایجاد اقبال بیشتر در کسب و کار و حرفه، سلامت، شادی و روابط خانوادگی معرفی شده اند.

 

شانس

نحوه کارکرد شانس و اقبال چگونه است؟

اغلب افراد وقایع و پدیده های تصادفی را به خوش شانسی یا بدشانسی تعبیر می کنند. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا شانس وجود دارد؟

بسیاری از ما عقیده نادرستی درباره شانس داریم. ما فکر می کنیم برخی از مردم خوش شانس و برخی بدشانس هستند. به عبارت دیگر در نظر ما شانس چیزی است که به سادگی می تواند برای شخصی به وجود بیاید و یا از بین برود. این عقیده که افراد نمی توانند تاثیری بر اقبال خود داشته باشند، باعث می شود که برخی باور بیشتری به سرنوشت پیدا کنند . اما ناامید نشوید، خوش بختانه خوش اقبال بودن صرفا به اقبال بستگی ندارد.

شبدر پنج برگ

اقبال ترکیبی از شانس ، استعداد و سخت کوشی است

  • برخی از افراد معتقدند که اقبال، خارج از کنترل ماست و به صورت تصادفی روی می دهد. اما این باور، اشتباه است. در ادامه به بررسی تفاونت شانس و اقبال با ارائه مثال هایی خواهیم پرداخت.

    اقبال و شانس دو مفهوم متفاوت هستند، اما می توان گفت که شانس در شکل گیری اقبال نقش دارد. آنچه تحت عنوان شانس شناخته می شود، خارج از کنترل ما است و بدون توجه به اراده و قصد ما رخ می دهد. اما نکته این است که شانس همواره همراه با عواملی است که قابل کنترل هستند.

    اقبال ، نتیجه همراهی شانس با استعداد و سخت کوشی است. اقبال شما زمانی افزایش می یابد که بتوانید از فرصت ها یا شانس هایی که برایتان به وجود می آید، نهایت استفاده را ببرید.

     

اما باید توجه داشته باشید که این رویداد از دو بخش تشکیل شده است:

  • چیدمان صندلی ها
  • * نحوه برخورد شما با فرصت پیش آمده
  • قسمت اول یعنی چیدمان صندلی ها، شانسی است که شما هیچ تأثیری در رخداد آن ندارید. قسمت دوم مربوط به آماده سازی است که به توانایی  شما در بیان ایده  تان به شخص موثر و در زمان مناسب بستگی دارد.
  • ترکیب این دو مورد با یکدیگر باعث ایجاد اقبال می شود.

رویدادهای تصادفی و شانسی کاملا از کنترل شما خارج هستند، بنابراین باید آن ها را نادیده بگیرید و بر اقبال تمرکز کنید که توانایی تاثیرگذاری بر آن دارید.

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که ۶۷ درصد شرکت کنندگان معتقد بودند که سخت کوشی، در میزان اقبال آن ها در زندگی نقش دارد و ۶۴٪ باور داشتند که اقبال به کنجکاوی و جستجوی فرصت ها بستگی داشت.

با توجه به مطالبی که تا کنون بیان شد، متوجه شدید که عوامل بسیاری به جز شانس در اقبال شما نقش دارند.

 

با پشتکار، اقبال تان را افزایش دهید

همه افراد می خواهند خوش اقبال باشند و به دنبال راهی برای افزایش اقبال خود هستند .

روش نخست این است که برای عملی کردن ایده هایتان، پشتکار و اشتیاق داشته باشید. مصمم بودن و سخت کوشی، شما را در راه رسیدن به هدفتان یاری خواهد کرد. اقبال برای کسانی روی می دهد که علی رغم تسلیم شدن اکثریت، دست از تلاش بر نمی دارند.

جان گریشام، نویسنده آمریکایی، مثال خوبی برای این مساله است. ۲۸ ناشر مختلف، چاپ آثارش را ر د کردند، اما او هرگز تسلیم نشد. در حال حاضر، آثار او جزء پرفروشش ترین های دنیا محسوب می شود و بیش از ۲۷۵ میلیون نسخه از کتاب های او در سراسر  جهان فروخته شده است. پشتکار و اشتیاق می تواند در این مسیر به شما کمک کنند، اما برای تاثیرگذاری کامل ، باید در محل مناسب قرار بگیرید. یعنی خود را در جایی قرار دهید که اقبال آنجاست. اسطوره هاکی روی یخ ، وین گرتزکی، از این راهکار استفاده می کند. او معتقد است که نرخ بالای امتیازگیری اش به این دلیل است که سعی می کند در مکان های ی حضور داشته باشد که گوی هاکی به آنجا می رود.

اگر شما در جایی قرار گیرید که احتمال وجود فرصت ها در آن جا بیشتر است ، احتمال موفقیت خود را افزایش خواهید داد.

به همین خاطر است که بازیگران با انگیزه به هالیوود می روند و اکثر استارت اپ های فناوری در سیلیکون ولی مستقر می شوند.

این روش ها می توانند اقبال شما را افزایش دهند، ولی متاسفانه فقط شما از این روش استفاده نمی کنید! افراد با پشتکار و با اشتیاق دیگری نیز وجود دارد که خود را در محیط های فرصت خیز قرار می دهند. پس برای متفاوت بودن با آن ها باید متفاوت بیندیشید.

در دهه ۶۰ میلادی، دیک فازبری تکنیک منحصر به فردی برای پرش ارتفاع ابداع کرد. او با این روش توانست رکورد خود را ۶ اینچ ارتقا دهد. چرخش عجیب او در هوا ، تحت عنوان پشتک فازبری شهرت یافت. با اینکه داوران در ابتدا ، این حرکت را مردود اعلام کردند اما این پشتک در المپیک ۱۹۶۸ مدال طلا را برای او به ارمغان آورد . در عرض چند سال ، تقریبا تمامی ورزشکاران پرش ارتفاع به تکنیک پشتک فازبری روی آوردند و از سال ۱۹۷۲ ، تمام برندگان مدال طلای پرش ارتفاع دنیا از این تکنیک استفاده کرده اند.