اصول سرمایه گذاری از زبان وارن بافت

اصول سرمایه گذاری از زبان وارن بافت

اصول سرمایه گذاری از زبان وارن بافت

وارن بافت، غول سرمایه گذاری جهان، چه پندهایی برای سرمایه گذاری موفق ارائه می دهد؟

تا به حال شده است از کسی بشنوید که بگوید:« اوضاع زندگی ام خیلی خوب است، ولی ایکاش پول کمتری داشتم!» خیلی بعید است با چنین کسی رو به رو شده باشید. اگر همه ما آدم ها یک ویژگی مشترک داشته باشیم، آن این است که می خواهیم با کمترین زحمت، بیشترین مقدار پول و ثروت ممکن را به دست بیاوریم! 

اشخاصی نظیر وارن بافت (که اکنون در فهرست ثروتمندترین افراد جهان رتبه چهارم را دارد)، باعث می شوند که پولدار شدن از راه سرمایه گذاری در بازار سهام، کار آسان و بی دغدغه ای به نظر برسد. اساس این کار که در ظاهر ساده است: با قیمت پایین بخر و با قیمت بالا بفروش!

سرمایه گذاری

مشخص است که رسیدن به ثروت در بازار سهام، سخت تر از آن چیزی است که به چشم می آید.

خوشبختانه وارن بافت، این غول بازار سهام، آموزه های سودمندی را با مردم جهان به اشتراک گذاشته است. پس از آنکه بافت جوان در سال ۱۹۵۶، شرکت خود به نام بافت پارتنرشیپ (Buffett partnership) را تأسیس کرد، شروع به نوشتن گزارش هایی برای شریکان خود کرد. او در این گزارش ها، دیدگاه هایش درباره بازار، پیش بینی هایش از آینده و اصول اخلاقی سرمایه گذاری اش را می نوشت. بافت نوشتن این گزارش ها را تا سال ۱۹۷۰ ادامه داد. این نامه ها حاوی نکات ارزشمندی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود. 

سرمایه گذاری در بازار سهام کار راحتی نیست. بنابراین بهتر است پیش از شروع فعالیت، آموزش ببینید و چه چیزی بهتر از آموزه های وارن بافت! اولین قدم سرمایه گذاریتان را با مطالعه این مقاله آغاز کنید . اگر ثابت قدم و اندکی خوش شانس باشید، شاید شما هم به ثروت برسید.

صبر، مهم ترین دارایی یک سرمایه گذار!

اگر تا به حال صفحه معاملات بورس را دیده باشید، می دانید که قیمت سهام گاهی افزایش و گاهی کاهش می یابد. اگر در این فکر هستید که یک شبه پولدار شوید و می خواهید یک روز سهمی را بخرید و روز دیگر آن را با قیمت بالاتر بفروشید، باید بدانید که مرتکب اشتباه بزرگی می شوید.

کلید ثروت میلیارد دلاری وارن بافت صبر اوست.  

شما باید صبور باشید و با دقت و سنجیده سرمایه گذاری کنید تا به ارزش واقعی دست یابید. خرید و فروش های عجولانه و انجام معاملات، تحت تأثیر نوسان بازار، سرانجام خوشی نخواهد داشت.

سرمایه گذاری شاید به سختی فیزیک هسته ای نباشد، اما به هرحال نکاتی دارد که باید رعایت کنید.

سرمایه گذاری جدای از حدس و گمان ها و معاملات بی اساس است. برخی از افراد، نوسان های غیرقابل پیش بینی بازار را دنبال می کنند تا شاید بتوانند با خرید و فروش سهام، به سرعت پولدار شوند.

اصول سرمایه گذاری از زبان وارن بافت
سهام

ارزیابی و سنجش، لازمه سرمایه گذاری موفق

زمانی که پروژه ای را آغاز می کنید و می خواهید به هدفی برسید، باید دائمأ عملکرد خود را بسنجید تا ببینید چقدر به آن نزدیک شده اید. برای مثال، اگر می خواهید وزن کم کنید، لازم است روی ترازو بروید و روند کاهش وزنتان را بررسی کنید. یا اگر می خواهید حساب های بانکی تان را مدیریت کنید و بیش از اندازه خرج نکنید، باید مخارج تان را زیر نظر داشته باشید. اما این کار همیشه هم آسان نیست. بسیاری از مردم نمی توانند ترس و اضطراب شکست خوردن را تحمل کنند و به همین خاطر، از ارزیابی عملکرد خود سر باز می زنند.

سرمایه گذاری مانند هر کار دیگری نیاز به ارزیابی و سنجش دارد. بنابراین، اگر می خواهید مانند وارن بافت در سرمایه گذاری موفق شوید، باید ترس تان را کنار بگذارید.

تمرکز سرمایه گذاران تازه کار بر شرکت های با ارزش اما ارزان قیمت

هر سرمایه گذار ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد و در نتیجه شیوه سرمایه گذاری افراد مختلف با هم فرق می کند.

شما نیز باید شیوه سرمایه گذاری شخصی خودتان را داشته باشید، شیوه ای که نمایانگر شخصیت، اهداف، سرمایه و توانمندی هایتان است.

اگر شما به تازگی می خواهید سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنید و سرمایه اندکی دارید، نگران نباشید با سرمایه اندک نیز می توانید سود خوبی به دست آورید. زمانی که وارن بافت در سال ۱۹۵۶ کارش را به عنوان یک سرمایه گذار آغاز کرد، تنها ۱۰۰۰۰۰۰ دلار برای سرمایه گذاری داشت. تا سال ۱۹۶۰، او توانست سرمایه اش را به ۱۹۰۰۰۰ دلار برساند! و این موفقیت را مدیون تمرکز بر سرمایه گذاری های کوچک و نسبتاً بی اهمیت است . این کاری است که بافت به سرمایه گذارهای تازه وارد پیشنهاد می کند.

سرمایه گذاری
آربیتراژ، شیوه ای سودآور برای سرمایه گذارهای حرفه ای

سرمایه گذارهای آگاه و باتجربه نیز می توانند از شیوه ای به نام آربیتراژ و آربیتراژ ادغام استفاده کنند.

آربیتراژ به معنی خرید یک دارایی در یک بازار و فروش آن در بازار دیگر و کسب سود از تفاوت قیمت هاست.

پایبندی به اصول اساسی سرمایه گذاری

در بسیاری از مواقع همرنگ جماعت شدن استراتژی موثری است. اگر عده زیادی را میبینید که از چیزی نامعلوم فرار می کنند، احتمالا بهتر است شما نیز به آن ها بپیوندید زیرا ممکن است خطری واقعی وجود داشته باشد. اما در مورد سرمایه گذاری قضیه فرق می کند. برای موفقیت در سرمایه گذاری، باید یاد بگیرید که بر خلاف دیگران عمل کنید. شما ممکن است در زمان های مختلف و با توجه به شرایط بازار، شیوه های سرمایه گذاری گوناگونی را به کار ببرید.

نکته مهم این است که در هنگام سرمایه گذاری، این اصل را به خاطر بسپارید و به آن پایبند باشید:

تنها زمانی سهامی را بخرید که تمامی جوانب را بررسی کرده اید و می دانید بهترین تصمیم چیست. 

سخن پایانی

این روزها بازار سهام، موضوع داغی است و همه می حواهند بدانند چگونه می توانند با سرمایه گذاری در بورس سود کنند. دست یابی به سود در بازار سهام، غیر ممکن نیست. در واقع، هر کسی از پس آن بر می آید، به شرطی که آگاهی و دانش لازم را داشته باشد.

نکته مهم و قابل توجه این است که در بازار سهام، نمی توانید یک شبه پول دار شوید، در این راه شما بیش از هر چیز به صبر نیاز دارید. اگر صبر پیشه کنید و به طور مرکب سرمایه گذاری کنید، سود مرکب برایتان معجزه می کند. علاوه بر این شما نیاز دارید دائما عملکرد سهام خود را بررسی کنید و به تجزیه و تحلیل دقیق بازار بپردازید.

شیوه های سرمایه گذاری گوناگونی وجود دارد و شما می توانید با توجه به اهداف، ویژگی های شخصیتی، توانایی ها و سرمایه خود، راه مخصوص به خود را پیش بگیرید. اما مهم است که همیشه به این اصل پایبند بمانید: هیچگاه بدون بررسی و آگاهی و صرف تقلید از دیگران سرمایه گذاری نکنید و همیشه تمامی جوانب را بسنجید.