آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت؟

آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت؟

آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت؟

اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای در ایران در دسترس خواهد بود؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به نظر می‌رسد که به زودی در ایران نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

شرکت اسپیس ایکس با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که در اطراف زمین قرار می‌گیرند، قصد دارد همه افراد روی کره زمین را به شبکه اینترنت متصل کند. ادعا شده است که تا چندین ماه آینده همه افراد در سراسر جهان می‌توانند به این اینترنت که از طریق یک‌هزار و ۸۰۰ ماهواره پوشش داده می‌شود، دسترسی داشته باشند.

شاید برای شما این سوال ایجاد شده که اصلا اینترنت ماهواره ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای پدیده جدیدی نیست و هم اکنون نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. این دو شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه کردند. با این وجود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از دیگر پروژه‌ها متفاوت است زیرا قادر است به همه افراد در سراسر جهان سرویس دهی کند، پهنای باند بسیار بیشتری دارد و تأخیر بسیار کمتری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد.

اینترنت ماهواره‌ای مشکلات ارتباطات زمینی را از بین خواهد برد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که ماهواره‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای، شبکه بزرگی را در زمین ایجاد می‌کنند که علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، نحوه نظارت بر محتوا توسط کشورها و فیلترینگ را به طور کلی تغییر می‌دهد و می‌توان گفت که عصر جدید ارتباطات شکل خواهد گرفت. در سال‌های گذشته چندین پروژه اینترنت ماهواره‌ای با شکست مواجه شده‌اند اما این بار پروژه استارلینک از حمایت اسپیس ایکس برخوردار است و در صورتی که این پروژه موفقیت‌آمیز باشد بسیاری از مشکلات ارتباطات زمینی از بین خواهد رفت.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

با توجه به تصاویر منتشر شده از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، کاربران باید یک گیرنده دیش ماهواره و پایه مخصوص آن را خریداری کنند، قیمت این تجهیزات ۴۹۹ دلار ارزیابی شده است. گیرنده استارلینک دارای موتورهایی است که به صورت خودکار برای قرار گرفتن در بهترین زاویه تنظیم خواهد شد. نصب این تجهیزات بسیار آسان است به طوری که کاربران می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند و به نصاب متخصص نیازی نخواهد بود. افراد می‌توانند تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را در هر قسمتی از منزل که دیش ماهواره آن به سمت آسمان است قرار دهند.

قیمت اینترنت ماهواره‌ای

شرکت اسپیس ایکس قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی متشکل از ۴۹۹ دلار هزینه خرید دیش ماهواره‌ای و ۹۹ دلار هزینه ماهانه سرویس اعلام کرده است در صورتی که این تجهیزات با همین حدود قیمت در دسترس کاربران ایرانی قرار بگیرد، اشتراک ماهانه آن تقریباً دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود علاوه بر این افراد باید برای خرید دیش ماهواره نیز تقریباً ۱۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند که به نظر اینترنت گرانی خواهد بود.

و در نهایت

کارشناسان معتقدند که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر خواهد شد اما هنوز شرایط ارائه این سرویس در ایران مشخص نشده است. از لحاظ تئوری می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای در همه قسمت‌های جهان استفاده کرد و تنها لازمه آن داشتن یک دیش مخصوص است. شرکت اسپیس ایکس چندین بار اعلام کرده است که قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه دولت‌ها را ندارد هم اکنون نیز به دنبال توافق با کشورها برای ارائه اینترنت است.