بخش های اساسی یک طرح کسب و کار

بخش های اساسی یک طرح کسب و کار

بخش های اساسی یک طرح کسب و کار

خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی یکی از مهم ترین بخش های گزارش طرح کسب و کار می باشد. این بخش همان چیزی است که بیشتر خوانندگان بویژه وام دهندگان یا سرمایه گذاران قبل از آنکه بقیه گزارش را به منظور آشنایی بیشتر و تصمیم گیری در مورد آن بخوانند، ابتدا آن را می خوانند.

طرح های کسب و کار زیادی بطور هفتگی برای وام دهندگان و موسسات تأمین منابع مالی ارسال می شود. هیچ کدام از این طرح ها عمیقاً مطالعه نمی شود، در حقیقت علاوه بر بخش خلاصه مدیریتی مقدار بسیار کمی از بقیه گزارش خوانده می شود.

نکات مهم در ارتباط با خلاصه مدیریتی

بین یک تا سه صفحه بوده و مطالعه آن بیش از چند دقیقه طول نکشد. گرچه این بخش اولین بخش در گزارش شماست اما آن را در پایان کار بنویسید. در تنظیم خلاصه مدیریتی، جملات مهم را از سایر بخش های مهم گزارش متمایز کنید.

هدف یک طرح کسب و کار

هدف یک طرح کسب و کار

هنگامی که طرح کسب و کار را می نویسید، ممکن است هدف های مختلفی در ذهن داشته باشید. خوانندگان مورد نظر شما نیز بایستی به ابعاد مختلف موضوع توجه کنند. به هر حال اهداف اصلی طرح کسب و کار که احتمالا نیاز به توضیح آن دارید عبارتند از:

❇️ قابلیت اجرا و تحقق کسب و کاری که برای شروع آن برنامه ریزی کرده اید یا قصد توسعه آن را دارید.

❇️ نحوه تأمین یا افزایش سرمایه از طریق سرمایه گذاران بیرون از شرکت و یا وام دهندگان(یا ارائه اطلاعات در مورد پیشرفت کار به سرمایه گذاران یا وام دهندگانی که کسب و کار فعلی را تأمین مالی کرده اند).

❇️ فراهم ساختن پایه ای برای تدوین طرح تفصیلی فعالیت ها

نیازهای مالی

یکی از مهم ترین اهداف طرح کسب و کار تجهیز منابع اضافه مورد نیاز می باشد، این بخش از خلاصه مدیریتی باید شامل موضوعات زیر باشد:

✅ میزان کل منابع مالی مورد نیاز چقدر است؟

✅ تفکیک آن به پول محلی، ارز خارجی یا هر دو

✅ برای چه هدفی مورد نیاز است؟

✅ مقطع زمانی نیاز به منابع مالی

✅ آیا به دنبال منابع از طریق صاحبان سهام هستید؟

✅ آیا پیش بینی های شما خوش بینانه یا بدبینانه یا واقع گرایانست؟

✅ چه نوع وامی نیاز دارید؟

✅ چه نوع ذخیره سرمایه ای و چه نوع سهم یا سهامی به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود؟

نیازهای مالی

نمونه ای از یک خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی شرکت مربای نیل در مصر:

طرح کسب و کار حاضر با توجه به طرح توسعه پیش بینی شده توسط شرکت «مربای نیل» تهیه گردیده است، هدف از تهیه طرح دو موضوع می باشد: به عنوان پایه ای برای توسعه همکاری با شرکای جدید در اروپا و گرفتن وام بانکی به منظور تأمین مالی سرمایه گذاری برنامه ریزی شده با آینده روشن و قابل پیش بینی. این خلاصه نکات عمده طرح کسب و کار را ارائه می نماید.

مربای نیل دارای تخصص در تولید و بازاریابی انواع مربای معمولی و مارمالاد می باشد. محصول اصلی شیشه های  ۲۵۰ گرمی مربا از میوه های منطقه (پرتقال، توت فرنگی، انجیر، انبه، زردآلو و …) می باشد.

شرکت در شهر کوچکی به نام امیریا در کناره غربی دلتای نیل و در ۳۰ کیلومتری جنوب اسکندریه در جوار جاده صحرایی به سمت قاهره واقع شده است.

زیربنای کارخانه عبارتست از چهار ساختمان متصل به یکدیگر واقع در زمینی به مساحت ۲ هکتار که متعلق به شرکت می باشد. سایر تجهیزات و امکانات شرکت عبارتند از:

✅ یک سردخانه با ظرفیت چهار هزار متر مکعب

✅ خط فرآوری میوه ( شامل خط سرت و جدا کردن، پوست گیری، خردکنی، تجهیزات، تبخیر، استرلیزه کننده ها و ماشین های پرکن)

✅ ساختمان انبار مرکزی برای شیشه های خالی، شکر و محصولات نهایی

✅ ساختمان اداری و نهارخوری

شرکت دارای ۲۲۰ نفر پرسنل تمام وقت و ۱۸۰ نفر نیمه وقت (فصلی) می باشد.

ماموریت شرکت اضافه کردن ارزش افزوده به محصولات منطقه از طریق تولید مربا و مارمالاد با کیفیت عالی و فروش آن به بازارهای ملی و بین المللی با قیمت رقابتی می باشد.

آقای حسن مصطفی به همراه همسر و سه نفر از بستگانش کارخانه مربای نیل را در سال ۱۹۷۴ تأسیس و تولید مربای پرتقال را شروع نمود. میوه مورد نیاز از مزارع همسایه خریداری و محصولات در ظروف پلاستیکی ۵ تا ۱۰ کیلوگرمی  به شیرینی پزی ها و هتل ها در اسکندریه تحویل می شد. پس از بازنشستگی در سال ۱۹۹۹ دخترش فاطمه و پسرش احمد زمام کار را به دست گرفتند. امروز « مربای نیل » یک شرکت سهامی خاص با سرمایه ۵ میلیون پوند مصری می باشد. فاطمه و احمد هر یک ۵۰ درصد سهام را دارند آن ها مشترکاً مدیریت اجرایی شرکت را به عهده دارند. فاطمه بر مسائل مالی، اداری و بازاریابی و فروش نظارت می کند در حالیکه احمد مسئول توسعه محصول و نولید می باشد.

حدود دو سوم تولیدات شرکت در بازار مصر از طریق پنج سوپرمارکت مواد غذایی زنجیره ای توزیع می گردد. یک سوم دیگر مجصول به کشورهای عربی اطراف بویژه عربستان سعودی، کویت و لیبی صادر می گردد. در هر یک از این کشورها مربای نیل یک موافقت نامه انحصاری با یک توزیع کننده دارد.

سال قبل کل فروش شرکت ۱۸ میلیون پوند مصری بود. درآمد شرکت طی سه سال گذشته رشد پایداری به میزان ۲۵ درصد در سال داشته که عمدتاً ناشی از به دست آوردن سهم بیشتری از بازار به خاطر تحویل به موقع و کیفیت بهتر بوده است.

حاشیه سود خالص به ترتیب ۹، ۱۰ و ۱۰/۵ درصد بوده است. شرکت در حال حاضر ۱۰درصد بازار مصر که حدود ۱۲۰ میلیون پوند مصری تخمین زده می شود را در اختیار دارد. کل بازار برای صادرات به کشورهای فوق الذکر بطور تقریبی حدود ۹۰ میلیون پوند مصری بوده و سهم مربای نیل به طور متوسط حدود ۶ تا ۷ درصد رقم فوق می باشد.

موفقیت اخیر شرکت امضاء توافق نامه با «شرکت غذایی دلیشیای» دانمارک که متخصص تأمین محصولات غذایی برای هتل ها و رستوران ها در اتحادیه اروپاست، می باشد.

بر اساس موافقتنامه فوق شرکت مربای نیل تحت نام تجاری و طبق دستورالعمل دلیشیا شیشه های مربای ۳۰ گرمی تولید می کند، همچنین اختیار ۲۰درصد مشارکت در سهام مربای نیل به شرکت دلیشیا داده شده و تصمیم نهایی در این مورد ظرف دو سال اتخاذ خواهد شد.

انتظار می رود این همکاری جدید به میزان قابل ملاحظه ای در افزایش درآمد و سودآوری شرکت مؤثر باشد. برآوردهای مالی نشان دهنده رشد متوسط ۳۰ درصدی شرکت مربای نیل طی سه سال آینده می باشد. انتظار می رود سود خالص بتدریج تا پایان سال سوم به ۱۵درصد افزایش یابد. با این وجود همکاری جدید به سرمایه گذاری های زیر نیاز دارد:

احداث دو خط تولید جدید بر طبق استانداردهای کیفی و مشخصات مورد نظر شرکت دلیشیا( که عمدتاً شامل تبخیرکننده ها و تغلیظ کننده ها و تجهیزات پرکن و بسته بندی می باشد)

افزایش ظرفیت سردخانه فعلی به میزان ۲۰۰۰ متر مکعب

کل سرمایه گذاری که در سه ماهه اول سال آینده صورت خواهد گرفت حدود ۲ میلیون یورو  و پنج میلیون پوند مصری برآورد می شود. شرکت دلیشیا با پرداخت یک وام ۰.۵ میلیون یورویی موافقت کرده است. مالکین شرکت مربای نیل آماده هستند که دو میلیون پوند مصری بصورت آورده سهامداران مشارکت نمایند. به این ترتیب منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز که از خارج از شرکت بایستی تأمین شود ۱.۵ میلیون یورو و سه میلیون پوند مصری برآورد می گردد. این مقدار تسهیلات بایستی در ابتدای ژانویه سال آینده در دسترس و قابل استفاده باشد. بازپرداخت وام به تسهیلات دهندگان در دو قسط صورت خواهد گرفت، نیمه اول یک سال پس از پرداخت و نیمه دوم دو سال پس از اخذ وام پرداخت خواهد شد. نرخ بهره در محاسبات مالی برای وام ارزی ۸ درصد و برای پول محلی(پوند مصری) ۱۲درصد در نظر گرفته شده است. دارایی های شرکت مربای نیل آزاد هستند.

شرکت در حال حاضر هیچ گونه بدهی ندارد. دارایی های ثابت شرکت مربای نیل با ارزش ۹ میلیون پوند مصری (شامل زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات) بعنوان وثیقه وام مورد نظر پیشنهاد می گردد.