همه چیز در مورد ویندوز 11

همه چیز در مورد ویندوز 11

همه چیز در مورد ویندوز 11

تاریخ ایجاد مقاله ۱۴۰۰/۰۶/۱۳ تاریخ به روزرسانی مقاله ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ به روز رسانی ۱۴۰۰/۰۷/۱۹

مایکروسافت به گفته خود، از «نسل بعدی ویندوز» رونمایی کرد. ویندوز 11! یک تغییر بزرگ و اساسی، متفاوت از آپدیت‌های ویندوز 10. این نه‌تنها نشان‌دهنده تغییر رویه مایکروسافت در ارائه ویندوزهای جدید بود، بلکه یک تغییر اساسی UX در کارنامه مایکروسافت خواهد بود. افزون بر این‌ها، ویندوز 11، قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در ادامه به بررسی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ویندوز ۱۱

انقراض ویندوز 10X

قرار بود نسل بعدی ویندوز، ویندوز 10X باشد، همراه با یک بازسازی کامل بصری با تغییرات گسترده. اما مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که این سیستم‌عامل منسوخ شده و بسیاری از ویژگی‌های آن در ویندوز 11 جمع خواهد شد.

برای سوییچ به نسخه بتا

برای سوییچ به نسخه بتا باید مراحل Settings، سپس Windows Update و پس از آن Windows Insider Program را دنبال کرده و در نهایت روی تنظیمات اینسایدر کلیک و آن را انتخاب کنند.

معمولا در سوییچ کردن از نسخه توسعه‌دهنده به نسخه بتا، می‌بایست سیستم عامل مجددا نصب کرد اما طبق اطلاعاتی که در اکانت توییتری ویندوز اینسایدر آمده، این امکان برای کاربران فراهم شده تا «در یک بازه زمانی کوتاه» فرآیند سوییچ کردن را بدون نیاز به نصب مجدد سیستم عامل انجام دهند.

در این حالت، تنها اتفاقی که می‌افتد، ریبوت شدن سیستم است. اما آنهایی که از کاربران ویندوز ۱۰ هستند و می‌خواهند سفر به پلتفرم ویندوز ۱۱ را تجربه کنند، می‌توانند از طریق مراجعه به این صفحه، در برنامه بتای مایکروسافت ثبت‌نام کنند.

TPM چیست و چرا ویندوز ۱۱ بدون آن نصب نمی‌شود؟

اگرچه غالبا، نسخه‌های بتا از نسخه‌های توسعه‌دهنده از ثبات بیشتری برخوردار است اما در هر صورت، نام «آزمایشی» روی آن‌ها سنگینی می‌کند و این یعنی می‌توانند دارای باگ‌ها، ایرادات فنی و عدم کارکرد صحیح برخی ویژگی‌ها باشند.

حداقل سیستم مورد نیاز ویندوز 11

به‌روزرسانی به ویندوز 11 رایگان خواهد بود اما باید توجه داشت ویندوز 11 به سیستمی با مشخصات بالاتر از ویندوز 10 نیاز دارد، پشتیبانی از پردازش 32 بیتی وجود ندارد و CPUهای تک‌هسته‌ای قدیمی پشتیبانی نمی‌شوند. همینطور حداقل رم مورد نیاز 4 گیگابایت اعلان شده و به 64 گیگ فضای ذخیره سازی نیاز است. دشوارترین مانعی که برای کاربران ممکن است وجود داشته باشد، نیازمندی ویندوز 11 به تراشه TPM 2.0 است.

 

لیست حداقل مشخصات مورد نیاز ویندوز 11:

  • پردازنده 1 گیگاهرتزی و دو هسته‌ای (یا بیشتر) و پشتیبانی از پردازش 64 بیت
  • 4 گیگابایت حافظه موقت
  • 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • سفت افزار(فریمور) UEFI / Secure Boot
  • تراشه TPM ورژن 2
  • کارت گرافیک سازگار با DirectX 12 یا بالاتر با درایور WDDM 2.0
  • نمایشگر 9 اینچی با وضوح تصویر 1366×768 پیکسل

همچنین مایکروسافت پردازنده مورد نیاز را تغییر داد؛ پردازنده‌های نسل هفتم و قدیمی اینتل و برخی تراشه‌های قدیمی AMD Ryzen پشتیبانی شده‌اند، اما باید منتظر ماند و دید آیا این امر افراد را در نصب ویندوز 11 محدود می‌کند یا خیر. این شرکت می‌گوید ممکن است در پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هفتم اینتل و تراشه‌هایAMD Zen تجدید نظر کند، اما اکنون قدیمی‌تر از موارد مذکور هم تایید شده است.

توجه داشته باشید که امکان نصب ویندوز 11 بر روی سخت‌افزارهای پشتیبانی نشده وجود دارد.

مجبور به ارتقاء ویندوز هستیم؟

  • پاسخ کوتاه این است که نه؛ مایکروسافت قرار نیست کسی را مجبور به ارتقاء کند.

    ویندوز 11 در تعطیلات میلادی امسال به عنوان یک به‌روزرسانی رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در واقع یک به‌روزرسانی جدیدی برای ویندوز 10 وجود دارد که نام آن 21H2 است. مایکروسافت اقرار نکرده که آیا نسخه 21H2 آخرین به‌روزرسانی ویندوز 10 خواهد بود یا خیر؛ اما قطعا تا سال 2025، از این سیستم عامل پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر تمایل به ویندوز11 ندارید، برای مدتی مشکل‌ساز نخواهد بود.

    با اینکه ویندوز 11، آپدیت رایگانی برای ویندوز 10 محسوب می‌شود، اما به نوعی برای ویندوزهای 7 تا 8.1 هم آپدیت رایگان محسوب می‌شود! زیرا می‌توان از ویندوزهای مذکور به ویندوز 10 به‌روزرسانی کرد و از ویندوز 10، رایگان به ویندوز 11 رسید. اما مشخص نیست راهی برای آپدیت مستقیم ویندوزهای 7 تا 8.1 به ویندوز 11 هست یا خیر.

تفاوت ویندوز 11 با ویندوز 10

  • ممکن است در چند ماه گذشته واژه Sun Valley (دره خورشید) را شنیده باشید. این اسم، رمز بزرگ تعمیرات اساسی UX است که با ویندوز 11 ارائه می‌شود. مهم ترین تغییرات ایجاد شده در نسخه جدید سیستم عامل ویندوز را می توان موارد زیر دانست. در ادامه به ترشیح هر کدام از این موارد می پردازیم:

    1. پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی
    2. بازسازی بزرگ بصری با حاشیه‌های منحنی
    3. قابلیت‌های جدید گیمینگ
    4. ورژن جدید مایکروسافت استور
    5. یکپارچگی ابزار ارتباطی Team با ویندوز
    6. قابلیت جدید Snap Layouts
    7. تصاویر پس‌زمینه مجازی
    8. ویجت‌ها
    9. شبیه‌سازی x64 برای Windows در ARM

     

    شایعات Project Latte درست بود؛ شما قادر خواهید بود برنامه‌های Android را در ویندوز 11 نصب و اجرا کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را از طریق Microsoft Store دریافت کنید. قابل توجه است که مایکروسافت با آمازون همکاری کرده تا Amazon Appstore را به فروشگاه مایکروسافت بیاورد.

    این شرکت اشاره کرد Appstore تنها جایی نیست که می‌توانید برنامه‌های Android را از آن دریافت کنید. در واقع مایکروسافت گفت می‌خواهد بتواند یک روز همه برنامه‌های Android را اجرا کند، از جمله برنامه‌هایی که به خدمات Google نیاز دارند. توجه داشته باشید که این تنها یک هدف برای پشتیبانی از همه برنامه‌های Android است، نه یک تعهد.

• بازسازی بزرگ بصری با حاشیه‌های منحنی

  • ویندوز 11 از نظر بصری با ویندوز 10 متفاوت خواهد بود. ویندوز 10 تغییرات ظریفی در طراحی خود در طول این سال‌ها داشته است اما ظاهر جدیدی پیدا نکرده است. بله، ویندوز 11 حاشیه‌های منحنی خواهد داشت. از زمان انتشار ویندوز 8، مایکروسافت روی گوشه‌های تیز متمرکز شده است و این کاشی‌های مربع شکل به ویندوز 10 نیز راه یافتند. ویندوز 11 هم‌اکنون از سیستم عامل‌های مدرن‌تری مانند iOS و Android پیروی می‌کند و ظاهری مدرن‌تر به خود گرفته.

     

    مثل همیشه، منوی شروع کاملا جدید شده که متمرکز و شناور است. درست مانند ویندوز 10X نوار وظیفه در مرکز قرار دارد. همچنین آیکون‌های جدید و رنگارنگی در سراسر سیستم‌عامل وجود دارد. این‌ها را در File Explorer و Device Manager و تقریبا در همه‌جا خواهید یافت. این موارد در پیش نمایش ویندوز 11 موجود است و به تنهایی تغییر بصری بسیار بزرگی را ایجاد می‌کند.

    هرچند این فقط در مورد ظاهر جدید نیست. نحوه تعامل شما با UI نیز متفاوت خواهد بود. تمرکز اصلی روی بهتر لمس کردن واقع شده، چیزی که ویندوز 10 با آن دست و پنجه نرم کرده است. ویندوز 11 از حرکات کشیده بیشتر و موارد دیگر پشتیبانی می‌کند، پس سازگاری بیشتری با نمایشگرهای لمسی پیدا کرده است.

    اگر تمایل به محل جدید قرارگیری منو شروع و دکمه‌های نوار وظیفه ندارید، می‌توانید مانند ویندوز 10 آن‌ها را تغییر دهید، اما در این صورت طراحی آیکون‌ها هم به حالت ویندوز 10 باز می‌گردد.

• قابلیت‌های جدید گیمینگ

  • مایکروسافت روی روند اجرای بازی‌ها تمرکز ویژه‌ای کرده و چرا نباید می‌کرده؟! در تشریح پیشرفت‌های مایکروسافت در حوزه گیمینگ می توان به چنین مواردی اشاره کرد:

    قابلیت Auto HDR که ابتدا در کنسول‌های Xbox Series X | S گنجانده شد و اکنون به ویندوز می‌آید. احتمالا همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، این ویژگی به طور خودکار HDR را به بازی‌های قدیمی اضافه می‌کند.

    یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از جدیدترین کنسول‌های این شرکت وام گرفته شده، DirectStorage است. برای این کار به یک رایانه “DirectStorage Optimized” نیاز دارید تا وجود هارد SSD به عنوان بخشی از معماری Xbox Velocity، زمان بارگذاری بسیار سریع و عملکرد بهتر را امکان پذیر کند.

    و سرانجام ویژگی Xbox Cloud Gaming که بخشی از برنامه Xbox در ویندوز 11 خواهد بود تا کاربران بتوانند بازی‌ها را از Microsoft Cloud هم استریم کنند. گرچه واضح است دلیلی وجود ندارد که این ویژگی توسط به‌روزرسانی برنامه، به ویندوز 10 نیز نیاید. پس باید منتظر ماند و دید آیا کاربران ویندوز 10 از این ویژگی برخوردار می‌شوند یا خیر.

• ورژن جدید مایکروسافت استور

  • نکته‌ای که ساتیا نادلا مدیرعامل اجرایی مایکروسافت در سخنرانی اصلی Build گفت این است که سیستم‌عامل جدید، «فرصت اقتصادی بیشتری برای توسعه دهندگان و سازندگان فراهم می‌کند.» این بخش بزرگی از به‌روزرسانی است.

    با این‌کار مایکروسافت استور، از نو طراحی شده و رونق اپ‌های ارائه شده به‌طرز چشمگیری بالا خواهد رفت. پیش از این، برنامه‌های بزرگی مانند Google Chrome به دلیل قوانین مایکروسافت کنار گذاشته شده بودند اما اکنون، قرار دادن برنامه خود در فروشگاه بسیار ساده‌تر خواهد بود. نکته مهم این است که مایکروسافت اهمیتی نمی‌دهد که چه نوع برنامه‌ای ساخته‌اید. این می‌تواندWin32، .NET ،UWP ،Xamarin ،Election ،React Native ،Java ،PWA یا چیز دیگری باشد و مایکروسافت از آن در فروشگاه استقبال می‌کند.

    مایکروسافت اعلام کرد که Adobe Creative Cloud ،Disney+ ،TikTok و Zoom همه به فروشگاه می‌آیند. علاوه بر این، Microsoft Teams و حتی Visual Studio را به ویترین فروشگاه مجازی خود می‌آورد. این یک معامله بزرگ است، به ویژه Visual Studio. این شرکت همچنین می‌خواهد یک فروشگاه بهتر بسازد. این مجموعه به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های بیشتری را بیابید. یک “فروشگاه بازشو” وجود دارد که هنگام نصب برنامه‌هایی که از وب می‌آیند، نصب‌ها را مدیریت می‌کند. علاوه بر این‌ها توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند از بسترهای تجاری خود استفاده کنند. بدان معنا که مایکروسافت سهمی از آن‌ها نمی‌گیرد و حتی سازندگان برنامه‌ها می‌توانند به سراغ سیستم پرداخت خودشان هم بروند.

• یکپارچگی ابزار ارتباطی Team با ویندوز

  • مایکروسافت ابزار معروف ارتباطی Team را در سیستم‌عامل ادغام می‌کند. اکنون می‌توانید Teams Chat را در نوار وظیفه پیدا کنید. بنابراین می توانید به دوستان خود SMS دهید.

    ابزار Teams Chat جدیدترین ویژگی است که در پیش نمایش ویندوز 11 ظاهر شده است. در حال حاضر فقط می توانید از چت‌ها استفاده کنید، بعدا تماس‌های تصویری و صوتی نیز ارائه خواهد شد.

• قابلیت جدید Snap Layouts

  • ویندوز 10 برای ما Snap Assist و ویندوز 11 برای ما Snap Layouts را آورده است. این آخری جالب‌تر است. در ویندوز 11 می‌توانید گزینه‌های طرح‌بندی پنجره‌ها را تنظیم نمایید.قابلیت Snap Assist به شما کمک می‌کند پنجره‌ها را تقسیم و مدیریت کنید. مایکروسافت قبلاً هرگز از سه برنامه در کنار یکدیگر پشتیبانی نکرده است.

• تصاویر پس‌زمینه مجازی

  • این یک تغییر کوچک است، اما اگر اهل دسکتاپ مجازی هستید، تغییر بزرگی است. اکنون می‌توانید پس‌زمینه دلخواه خود را طبق اهداف خاص به روی هر یک از دسکتاپ‌های مجازی تنظیم کنید.

• ویجت‌ها

  • مایکروسافت پنل ویجت‌ها را اضافه می‌کند. در نسخه‌های قدیمی ویندوز، مانند ویستا و 7، استفاده از ویجت‌های مختلف مانند آب و هوا، اخبار، ساعت، یادداشت‌ها و تحلیلگر سیستم رواج پیدا کرده بود. اما در ویندوز 10 خبری از آن‌ها نبود. بالاخره مایکروسافت تصمیم گرفت بخشی مجزا برای ویجت‌ها درنظر بگیرد که مستقیما از نوار وظیفه در دسترس خواهد بود.

• شبیه‌سازی x64 برای Windows در ARM

  • ویندوز را روی دستگاه‌های ARM به خاطر دارید؟ دستگاه‌های ویندوز 10 با پردازنده‌های ARM مانند سرفیس پرو ایکس، با کمبود برنامه‌ها روبرو هستند. زیرا فقط از شبیه‌سازی 32 بیتی پشتیبانی می‌کنند. و تنوع برنامه‌های 64 بیتی که قابل اجرا روی ARM باشد پایین است. سرانجام در ویندوز 11، این دستگاه‌ها از شبیه‌سازی برنامه 64 بیتی پشتیبانی می‌کنند.

    اگر کاربر ویندوز 10 هستید و دنبال تجربه‌های جدید و پیشرفت می‌گردید؛ پیشنهاد می‌کنم از نسخه عمومی ویندوز 11 که منتشر خواهد شد استفاده کنید و از ویندوز 10 برای همیشه خلاص شوید. ویندوز 10 با همه به‌روزرسانی‌هایی که ارائه داد ثابت کرد ویندوزی نیست که بشود سال‌ها به آن تکیه نمود. در سیستم جستجو و سرویس‌های آن باگ‌هایی وجود دارد که از کارایی و بهینه بودن ویندوز می‌کاهد. حتی اگر 64 گیگابایت رم داشته باشید، بی‌دلیل باید نیمی از آن توسط ویندوز اشغال شده باشد. اگر SSD نداشته باشید، سرویس‌های متنوع ویندوز، کمر دیسک شما را می‌شکند و سرعت سیستم شما به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. مایکروسافت گفته حجم به‌روزرسانی‌های دریافتی در ویندوز 11، 40 درصد نسبت به ویندوز 10 کاهش پیدا می‌کند. بنابر این‌ها گزاف نیست بگوییم ویندوز 10 هنوز به نقطه مطلوب خود دست پیدا نکرده است.

نصب ویندوز 11 روی سیستم‌‌های قدیمی هم امکان‌پذیر است

  • مایکروسافت ساعاتی پیش اعلام کرد که دارندگان رایانه‌‌های قدیمی هم می‌توانند ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنند.

    اگرچه این شرکت همچنان به کاربران توصیه ‌‌می‌کند تا حداقل مشخصات مورد نیاز معرفی‌شده را برای نصب ویندوز 11 رعایت کنند، اما این محدودیت برای آن دسته از کاربرانی است که ‌‌می‌خواهند از طریق دریافت و نصب آپدیت، سیستم مجهز به ویندوز 10 خود را به ویندوز 11 به‌روزرسانی کنند.

    این یعنی افرادی که از دستگاه‌‌هایی با پردازنده‌‌های قدیمی استفاده ‌‌می‌کنند، نباید دکمه به‌روزرسانی را بزنند بلکه ‌‌می‌بایست فایل ایزوی ویندوز 11 را دانلود و آن را به صورت دستی نصب کنند. مایکروسافت در ماه ژوئن امسال، حداقل مشخصات مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 را اعلام و مشخص کرد که تنها پردازنده‌‌های نسل هشتم اینتل و مدل‌‌های بعد از آن، قادر به اجرای این نسخه از ویندوز  خواهند بود.

    حال این شرکت ‌‌می‌گوید که این محدودیت‌‌ها، عمدتا برای کسب‌وکارها و شرکت‌‌هاست و کاربران عادی ‌‌می‌توانند با مسئولیت خود، ویندوز 11 را سیستمشان نصب کنند؛ البته این شرکت هیچ تضمینی در قبال سازگار درایورها و عملکرد کلی سیستم نمی‌دهد و نصب ویندوز 11 بدین شیوه را تبلیغ یا پیشنهاد نمی‌کند.

    همچنین این شرکت اعلام کرد سیستم‌‌هایی که از این طریق، به ویندوز 11 مجهز شوند، احتمالا به‌روزرسانی‌‌های ویندوز حتی آپدیت‌‌های امنیتی را دریافت نخواهند کرد. در کل، این تصمیم مایکروسافت ‌‌می‌تواند میلیون‌‌ها پی‌سی را به جمع دستگاه‌‌های مجهز به ویندوز 11 اضافه کند.

    به گفته مایکروسافت، حداقل مشخصات سیستمی‌ که قرار است از طریق دانلود فایل ایزوی ویندوز 11 به این نسخه به‌روزرسانی شود، ‌‌می‌بایست بدین قرار باشد: پردازنده 64 بیتی با سرعت کلاک حداقل یک گیگاهرتزی و دو هسته پردازشی، رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی.

    علاوه بر این، مایکروسافت تغییراتی را نیز در حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 اعمال و پردازنده‌‌های بیشتری را به این فهرست اضافه کرده است. طبق گفته این شرکت، پردازنده‌‌های سری X و Xeon W اینتل نیز به لیست چیپست‌‌های سازگار با ویندوز 11 اضافه شده‌اند. همچنین پردازنده اینتل Core 7820HQ نیز که در دل سرفیس استودیو 2 تعبیه شده، از ویندوز 11 پشتیبانی خواهد کرد. با این حال، مایکروسافت مدعی شد که پردازنده 7820HQ تنها در دستگاه‌‌های پشتیبانی ‌‌می‌شود که دارای قابلیت DCH باشند.

    در حال حاضر، ویندوز 11 به طور رسمی‌ روی دستگاه‌‌های مجهز به پردازنده‌‌های Zen 1 پشتیبانی نمی‌شود. طبق گفته مایکروسافت، این شرکت با همکاری AMD و پس از تجریه‌وتحلیل‌‌هایی که روی پردازنده‌‌های نسل اول AMD انجام داده، به این نتیجه رسیده تا این پردازنده‌‌ها به لیست پردازنده‌‌های قابل پشتیبانی اضافه نشوند.

    اگرچه راهکارهایی برای نصب ویندوز 11 روی دستگاه‌‌های مجهز به این پردازنده‌‌های AMD وجود دارد، اما به گفته مایکروسافت، دستگاه‌‌هایی که حداقل مشخصات مورد نیاز را نداشته باشند، احتمال کرش کردن ویندوز در آن‌‌ها حدود 52 درصد بیشتر است. این در حالی است که در دستگاه‌‌های دارای حداقل مشخصات مورد نیاز، تا 99.8 درصد کرشی اتفاق نمی‌افتد.

    مایکروسافت قصد دارد تا اپلیکیشن PC Health Check خود را با اطلاعات جدید مرتبط با پردازنده‌‌های سازگار اینتل به‌روزرسانی کند و دقیق‌تر توضیح دهد که چرا سیستم‌‌های مختلف قادر به دریافت ویندوز 11 نخواهند بود.

     

پردازنده‌های قدیمی‌ از آپدیت‌های ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کنند

  • اگرچه مایکروسافت امکان نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های قدیمی فراهم کرده، اما این به معنی دریافت همه قابلیت‌ها و امکاناتی که برای کاربران سیستم‌های جدید عرضه می‌شود، نخواهد بود.

    طبق گفته مایکروسافت، دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های قدیمی، قادر به دریافت به‌روزرسانی‌های ویندوز ۱۱ نخواهند بود که آپدیت‌های مربوط به درایورها و آپدیت‌های امنیتی را شامل می‌شود. به عبارتی دیگر، اگر به اهمیت سیستم خود اهمیت می‌دهید، می‌بایست سخت‌افزار خود را به‌روز کنید و پردازنده‌های جدیدتر را روی پی‌سی‌تان نصب کنید.

    همانطور که پیشتر نیز در خبرها داشتیم، مایکروسافت به تازگی اعلام کرد که کاربران ویندوز می‌توانند با دانلود فایل ایزوی ویندوز ۱۱، این نسخه را روی سیستم‌های قدیمی و مجهز به پردازنده‌های قدیمی نصب کنند.

    البته این اقدام مایکروسافت، چندان هم دور از انتظار نبود و عدم عرضه به‌روزرسانی برای این دستگاه‌های قدیمی نیز به منظور جلوگیری از بروز چالش‌ها و جدال‌های حقوقی که ممکن است بعدها رخ دهد، صورت گرفته است.

    به عبارتی دیگر، در صورت عرضه به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز ۱۱ برای سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های قدیمی، ممکن است دستگاه توان و ظرفیت اجرای این آپدیت‌ها را نداشته باشد و در نتیجه، دستگاه از کار بیفتد. اینجاست که مایکروسافت، دردرسرهای احتمالی این آپدیت‌ها را با حذف آنها، از میان برداشت.

نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم‌های قدیمی هم امکان‌پذیر است

  • به هر روی، مایکروسافت چیزی جز فراهم کردن امکان تجربه کار با ویندوز ۱۱ برای تمامی‌کاربران را، حتی آنهایی که از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند، در سر ندارد و از این طریق، فرصت کار با این نسخه جدید از ویندوز را برای افرادی که فعلا تصمیمی‌به آپگرید سیستمشان ندارند، در اختیارشان قرار دهد.

نسخه بتای اندروید 12

به اندروید 12 گوگل در نسخه بتا  آیتم های کمی نسبت به نسخه های قبلی اندروید اضافه شده است. سیستم عامل اندروید 12 با بتای 4 تثبیت شده است. یعنی نسخه نهایی بسیار شبیه با پنجمین نسخه بتا است.

تقریبا تمام ویژگی ها در این نسخه مشابه با ورژن نهایی است و تمام رابط های کاربری در نهایت چیزی است که در نسخه بتای اندروید 12 شاهدش هستیم. گوگل گفته است به زودی این نسخه برای گوشی های که از آن پشتیبانی می کنند عرضه خواهد شد.

چه کاربرانی به آخرین نسخه بتای اندروید 12 دسترسی دارند؟

برای کاربرانی که نسخه های قبلی از اندروید 12 را نصب کرده بودند به طور خودکار قابل نصب است. 

اکنون خود گوشی موبایل گوگل پیکسل 5a قابلیت پشتیبانی از این نسخه را دارند و همچنین گوشی موبایل وان پلاس، اوپو، شیائومی، ریلمی و ایسوس و … هم به زودی لیست مدل های خود را برای پشتیبانی از اندروید 12 اعلام می کنند.

 

قابلیت پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی در ویندوز 11 فعلا قابل اجرا نیست

این قابلیت که از ویژگی های مهم ویندوز ۱۱ به شمار میرود به دلیل مشکلات فنی فعلا قابل عرضه نیست.

اکنون راه‌های متفاوتی برای اجرای اپ‌های اندرویدی بر روی ویندوز 10 مثل تکنولوژی‌های مجازی‌سازی و بعضی روش های غیرمستقیم وجود دارد.

 

عرضه office2021 همراه با ویندوز ۱۱

افرادی که نمی‌خواهند اشتراک “مایکروسافت 365” را تهیه کنند این امکان را دارند که با یک بار خرید “آفیس 2021” این نرم افزار را هم در سیستم عامل ویندوز و هم سیستم عامل macOS استفاده کنند.

ویژگی های جدید این نسخه دسترسی و پشتیبانی از حالت تاریک است و این نرم افزار با هر دو سیستم عامل 32 و 64 بیتی کار می‌کند.