چگونه کارایی خود را بالا ببریم؟

چگونه کارایی خود را بالا ببریم؟

چگونه کارایی خود را بالا ببریم؟

يكي از بهترين راههاي غلبه بر تنبلي و انجام سريعتر کارها آن است که قبل از شروع، تمام چيزهايي را که براي انجام کارتان نياز داريد آماده کنيد و دم دست بگذاريد. وقتي مقدمات و ابزار کارتان آماده باشد مانند يك تيرانداز تفنگ آماده و پر در دست داريد و يا مانند يك کمانگير تير را در کمان گذاشته، به عقب کشيده و آماده تيراندازي هستيد. حالا فقط کافي است تصميم بگيريد و از مهمترين کار شروع کنيد.

در این مقاله یاد می گیریم کارایی خود را بالا ببریم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

" ميزان کارايي شما هر چه باشد، توانايي هاي بالقوه شما بيشتر از آن است که تا کنون به فعل درآمده است."

براي شروع، ميز کارتان را تميز کنيد و فقط يك کار جلوي رويتان باشد و اگر لازم دانستيد بقيه ي چيزها را روي زمين در پشت سرتان بگذاريد. تمام اطلاعات، گزارش ها، جزئيات کار، مقالات، وسايل کار و هر چيزي را که براي انجام و اتمام کار نياز داريد جمع‌آوري کنيد. همه را دم دست بگذاريد به نحوي که براي دسترسي به چيزهاي مورد نيازتان احتياجي به بلند شدن و اين طرف و آن طرف رفتن نداشته باشيد. مطمئن شويد که تمام ابزار مورد نياز براي نوشتن، ديسك هاي اطلاعاتي، کدهاي دسترسي به منابع، آدرسهاي پست الكترونيكي مورد نياز و هر چيز ديگري که براي شروع، ادامه و اتمام کار نياز داريد در دسترس است.

محل کار خود را براي کار آماده کنيد

به طوري که براي کار طولاني مدت جاي راحت و جذابي باشد. مخصوصاً مطمئن شويد که صندليتان راحت است و پشتي خوبي دارد و وقتي روي آن مينشينيد کف پاهايتان کاملاً روي زمين قرار مي‌گيرد.

چه کتابها که هرگز نوشته نمي‌شوند

واقعًا حيرت انگيز است. چه کتابها که هرگز نوشته نمي‌شوند، چه درجات علمي که هرگز اخذ نمي شوند و چه بسيار کارهايي که مي توانستند زندگي آدم ها را دگرگون کنند اما هرگز به انجام نمي رسند، فقط به اين دليل که مردم اولين قدم را که تهيه‌ي مقدمات است برنمي دارند. 

نگاه دقيقي به ميز کار خود بياندازيد، هم در خانه و هم در محل کار، آن وقت از خودتان بپرسيد : " چه جور آدمي در يك چنين جايي کار مي کند؟ "

هر چقدر محيط کارتان تميزتر و مرتب تر باشد بيشتر احساس مثبت بودن، خلاقيت و اعتماد به نفس مي کنيد، همين امروز تصميم بگيريد که ميز کار و دفتر خود را کاملاً تميز و مرتب کنيد تا هر بار که پشت ميزتان مي‌نشينيد احساس کنيد که فردي مؤثر، کارآمد و آماده ي پيشروي و موفقيت هستيد.

هميشه يک شاگرد باقي بمانيد

يکي از دلايل تنبلي و به تعويق انداختن يکي از کارهاي اصلي، احساس عدم صلاحيت، عدم اعتماد به نفس و يا عدم توانايي در انجام آن کار است. احساس ضعف يا کمبود در رسيدن به يکي از هدفهاي اصلي زندگيتان کافي است تا شما را از شروع کار باز دارد.

مهارت‌ها و توانايي هاي خود را در حوزه‌هاي اصلي کاريتان مرتباً به روز کنيد. به خاطر داشته باشيد که هر چقدر هم کاري را خيلي خوب انجام دهيد، دانش و مهارت شما دارد با سرعت زيادي کهنه و قديمي مي شود. همان طور که پت رايلي مربي بسکتبال مي گويد ” اگر در کارتان درحال پيشرفت نيستيد و بهتر نمي شويد، پس داريد بدتر مي‌شويد. “

کارهاي اصلي را بهتر انجام دهيد

يکي از مفيدترين تکنيک هاي مديريت زمان اين است که بايد کارهاي اصلي را بهتر انجام دهيد و يکي از بهترين خدمتکاراني که به شما در صرفه جويي وقت کمک ميکند پيشرفت در مهارت هاي شغلي و فرديتان است. هر چه در انجام يک کار اصلي توانايي و مهارت بيشتري داشته باشيد، انگيزه ي بيشتري به انجام آن کار خواهيد داشت. هر چه بتوانيد کاري را بهتر انجام دهيد، انرژي و شوق بيشتري به انجام آن کار خواهيد داشت. هنگامي که ميدانيد مي توانيد کاري را خوب انجام دهيد مي بينيد که غلبه بر تنبلي برايتان آسان‌تر و تحت هر شرايطي کار را سريعتر و بهتر انجام مي دهيد. مقداري اطلاعات بيشتر و يا کمي مهارت بيشتر ممکن است تفاوت چشمگيري در ميزان توانايي شما براي انجام بهتر کار ايجاد کند. مهمترين کارهايي را که انجام مي دهيد مشخص کنيد و براي به روز کردن مدام اطلاعات و مهارت هاي خود در اين زمينه‌ها برنامه‌ريزي کنيد.

قانون : يادگيري مدام شرط لازم موفقيت در هر زمينه اي است

اجازه ندهيد که ضعف يا عدم توانايي در هر کدام از کارها و وظايف اصليتان شما را از پيشرفت باز دارد. در کار و تجارت همه چيز را مي شود يادگرفت. هر چيزي را که ديگران ياد گرفته اند شما هم مي توانيد ياد بگيريد. وقتي نوشتن اولين کتابم را شروع کردم فقط مي توانستم با نگاه کردن به دکمه هاي کيبورد حروف را تايپ کنم. خيلي زود متوجه شدم که اگر بخواهم يک کتاب ٣٠٠ صفحه اي را بنويسم و دوباره خواني و ويرايش کنم بايد تايپ کردن استاندارد را ياد بگيرم. بنابراين نرم‌افزار آن را تهيه کردم و سه ماه هر روز به مدت ٢٠ تا ٣٠ دقيقه با کامپيوتر اين روش را تمرين مي کردم. بعد از اين مدت مي توانستم بين ٤٠ تا ٥٠ کلمه در دقيقه تايپ کنم. با کسب اين مهارت تاکنون توانسته ام کتاب هاي بسياري را که تا کنون در تمام دنيا به چاپ رسيده اند، بنويسم.

هر روز حداقل يک ساعت در زمينه ي حرفه اي خودتان مطالعه داشته باشيد

صبح ها کمي زودتر از خواب بيدار شويد و به مدت ٣٠ تا ٦٠ دقيقه به مطالعه کتاب يا مجله اي بپردازيد که اطلاعات موجود در آن به شما کمک مي کند تا در حرفه ي خود کارايي بيشتري داشته باشيد.

هر چه بيشتر بياموزيد، توانايي شما در يادگيري بيشتر مي‌شود. همانطور که با تمرين فيزيکي مي توانيد عضلات بدنتان را قوي تر کنيد با تمرين ذهني نيز مي توانيد ذهن قوي تري داشته باشيد. جز محدوديت‌هايي که خودتان تصور مي کنيد برايتان وجود دارد هيچ محدوديت ديگري در سرعت و مقدار پيشرفتتان وجود ندارد.

سخن پایانی

از امروز تصميم بگيريد که پروژه ي ” در خدمت خودتان ” را اجرا کنيد: براي تمام عمر در حوزه کاريتان يک شاگرد باقي بمانيد. براي يک حرفه اي هيچ وقت مدرسه رفتن و آموختن تمام نمي شود.

چه مهارت‌ها و توانايي‌هايي است که به شما کمک مي کند تا در کارتان در زمان کمتر نتايج بهتري بدست آوريد؟ براي ادامه و پيشرفت کار در آينده به چه توانايي هاي کليدي و اصلي نياز داريد؟ اين مهارت ها هر چه هستند آن ها را مشخص کنيد. براي بهبود آن ها برنامه ريزي کنيد و سپس فراگيري را شروع کنيد. سعي کنيد در کارتان هميشه بهترين باشيد.