ابهامات رایج درباره فاکتور رسمی

ابهامات رایج درباره فاکتور رسمی

ابهامات رایج درباره فاکتور رسمی

در این مطلب قصد داریم به سوالات شما درباره فاکتوررسمی پاسخ دهیم

چرا دارایی ها را مستهلک می کنیم ؟

ما در حسابداری یک اصل داریم با نام “اصل تحقق درآمد”.
طبق این اصل می بایست همه درآمد ها را در هنگام تحقق شناسایی (و یا به عبارتی ثبت) کنیم.
در استانداردها و کتاب های حسابداری زمانی یک درآمد را محقق شده فرض می کنند که:


الف– وجه نقد مربوطه دریافت شده باشد و یا احتمال دریافت وجود داشته باشد و
ب– کلیه کارهای لازم جهت نهایی شدن درآمد انجام شده باشد.(برای مثال اگر قرار است کالایی در کشوری دیگر تحویل گردد تا زمانی که کالا تحویل نشده باشد ثبت درآمد نخواهیم داشت)
به 2 دلیل فوق ما ثبت پیش دریافت داریم.

یعنی زمانی که پول گرفتیم و کار انجام نشده است(یعنی شرط ب رعایت نشده است) اجازه شناسایی درآمد را نداریم.

و نیز زمانی که کالا فروخته شد و مطمئن باشید که وجه نقد دریافت نخواهید کرد اجازه شناسایی درآمد را ندارید(یعنی شرط الف برقرار نباشد).
در حسابداری همچنین یک اصل دیگر با نام “اصل تطابق هزینه با درآمد” داریم.
طبق این اصل می بایست همه هزینه هایی که با درآمد های شناسایی شده طبق تحقق درآمد مطابق دارد (ارتباط دارد) شناسایی و سند بخورد.
مثال:
یک کالایی به بهای 100 ریال خریداری می شود:
1- اگر این کالا تا پایان سال بفروش نرود آن گاه مبلغ 100 ریال بعنوان موجودی کالا در ترازنامه نشان داده می شود با عنوان موجودی کالای پایان دوره.

1-چرا خرید کالا را به هزینه تبدیل نمی کنیم. چون درآمدی وجود ندارد (تحقق درآمد) یعنی کالا را نفروختیم و لذا هزینه ای وجود ندارد (تطابق هزینه با درآمد).

2- اگر همین کالا به مبلغ 120 ریال بفروش رود آنگاه بدلیل اینکه درآمد محقق شده است لذا مبلغ 120 ریال به‌عنوان درآمد شناسایی و مبلغ 100 ریال به‌عنوان هزینه شناسایی می شود.

3- اگر همین کالا به‌محض دریافت شکسته و از بین رود مبلغ 100 ریال اولیه به زیان تبدیل شده و شناسایی می شود. در این حالت بدلیل اینکه درآمد شناسایی نشده لذا هزینه نیز شناسایی نمی شود و به‌جای هزینه از حساب زیان استفاده می شود

ما دارایی ها را مستهلک میکنیم و یا کل دارایی ها را به هنگام خرید به هزینه تبدیل نمی کنیم چون:
ما از دارایی ها استفاده می کنیم تا منافع بدست آوریم. بدلیل بدست آمدن منافع دارایی های در طی سال تحقق درآمد رخ داده (اصل تحقق درآمد) و لذا می بایست هزینه های مربوطه نیز شناسایی شود (اصل تطابق هزینه با درآمد) این هزینه ها دقیقا همان هزینه استهلاک است.
نکته:
البته موارد فوق در مورد زمین صدق نمی کند زیرا علاوه بر اصول حسابداری می بایست دارایی به مرور زمان از بین رود و چون زمین از بین نمی رود آن‌ را مستهلک نمیکنیم

فاکتور

🔹آیا فاکتور رسمی که با نرم افزار اکسل تهیه و توسط پرینتر معمولی چاپ شده باشد مورد تایید دارایی هست؟

خیر. حتما فاکتورهای رسمی باید دارای شماره سریال قرمز برجسته باشند، اما اگر تهیه چنین چیزی به هر دلیل مشکل است می توان از نمونه غیر برجسته هم استفاده کرد، اما توجه کنید که حتما باید ثابت شود که شماره سریالی است.

🔹آیا استفاده از نرم افزار حسابداری معتبر تاییدی بر فاکتور رسمی هست؟

بله. استفاده از نرم افزار حسابداری معتبر که به طور یکپارچه سیستم های مالی را در خود داشته باشد می تواند تا حد زیادی تایید کننده اعتبار فاکتور رسمی باشد.

🔹فاکتورهای مرسوم در معاملات روزمره بنگاه های اقتصادی کوچک که مشخصات فروشنده و خریدار در آن ها ذکر نشده می تواند مورد تایید دارایی باشد؟

برای معاملات روزمره و جزئی با بنگاه های اقتصادی کوچک که برای شما هزینه دارند، اما هزینه آن زیاد نیست می توان از فرم داخلی یا گزارش‌های تنخواه استفاده کرد. البته ممیزی معمولا در این موارد سخت گیری نمی کند و در صورتی که مبلغ مورد نظر مبلغ زیادی باشد مورد توجه ممیزی قرار می گیرد.

🔹فاکتوری که در آن مشخصات فروشنده ذکر شده ولی ارزش افزوده در آن مشخص نشده باشد مورد تایید محسوب می شود؟

در صورتی که مدارک رسمی برای خرید یا فروش موجود باشد مورد تایید قرار می گیرد.

🔹آیا تصویر از فاکتور رسمی مورد تایید مالیات قرار می گیرد؟

خیر. فاکتور رسمی حتما باید چاپ شده و اصل باشد و شماره سریال و مشخصات استاندارد داشته باشد و تصویر و کپی آن مورد تایید نیست.

 

امیدوارم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد