تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری چیست؟

• تجربه کاربری (ux) همان چیزی است که مشخص می کند: چه وقتی، در چه جایی، و چگونه یک فرد از یک محصول استفاده می کند، و همچنین اینکه آن شخص چه کسی است.

• فرایند تجربه کاربری روشی است که در پنج مرحله – استراتژی، تحقیق، تحلیل، طراحی، و ساخت- در حین استفاده از بازخورد کاربر و در هر مرحله از چرخه عمر محصول اتفاق می افتد.

• صدها تکنیک ux برای استفاده در یک پروژه وجود دارد، اما با تمرکز بر 5 تکنیک: یادداشت و ثبت اطلاعات (تحقیقات زمینه ای)، ساخت پرسنا، نوشتن سناریوها، ساخت وایرفریم ها و تست کاربرد پذیری می توانید کار خودتان را شروع کنید.

تجربه کاربری

فرایند طراحی تجربه کاربری

بدون داشتن یک فرآیند، اتخاذ تصمیمات طراحی آگاهانه غیر ممکن است. شهود و قضاوت می توانند شما را تا این حد از مسئله دور کنند که متوجه شوید یک چیز حیاتی را از دست داده اید و یا یک فرض غلط را بوجود بیاورند که توانایی تغییر همه چیز را داشته باشد. طراحان ux یک فرایند طراحی مبتنی بر کاربر را دنبال می کنند. در اینجا به این فرایند اشاره می کنیم:

هر فرایند تجربه کاربری در هسته مرکزی خود، باید شامل مراحل کلیدی زیر باشد:

1. استراتژی

استراتژی از همان ابتدا مهم است زیرا استراتژی: برند، اصول راهنما و دید بلند مدت یک سازمان را بیان می کند. استراتژی، یک پروژه ux را پی ریزی می کند و اهداف پروژه را شکل خواهد داد – چیزی که سازمان امیدوار است با این پروژه به دست آورد، چگونه موفقیت کار باید اندازه گیری شود، و اینکه در مورد مسائل مهم اولویت به چه صورت خواهد بود.

2. تحقیقات

تحقیقات اغلب به عنوان مرحله اکتشاف نامیده می شود، میزان و نوع این مرحله احتمالا در بیشتر پروژه ها متغیر است. پروژه های پیچیده شامل فعالیت های پژوهشی قابل توجهی از کاربران و رقبا می باشند. در حالی که وب سایت های کوچک و استارتاپ ها ممکن است از همه فعالیت های تحقیقاتی به غیر از برخی مصاحبه های غیر رسمی و یک نظرسنجی کوچک صرف نظر کنند. در دیدگاه بسیاری از افراد، فاز تحقیق کلید ایجاد یک تجربه کاربری آگاهانه است، با این حال این مرحله اغلب در فرایند حذف می شود.

3. تحلیل وبررسی

هدف از مرحله تحلیل، ترسیم بینش هایی از داده های جمع آوری شده در طول مرحله تحقیق است. طراحان با ثبت، سازمان دهی و نتیجه گیری از “آنچه” می تواند به طراحان تجربه کاربری کمک کند تلاش می کنند تا “چرایی” طراحی را درک کنند. برقراری ارتباط طراح با کاربران نهایی به تایید این موضوع کمک می کند که هر گونه فرضیات معتبر هستند.

4. طراحی

مرحله طراحی یک پروژه UX مبتنی بر همکاری (شامل ورودی و ایده ها از افراد مختلف) و تکرار (به معنی اینکه به عقب بر می گردیم تا ایده ها و مفروضات را اعتبارسنجی کنیم ) است. بر اساس حلقه بازخورد کاربر که در فاز قبل ایجاد شده است، هدف از مرحله طراحی ارائه ایده ها به کاربران، دریافت بازخورد، تصحیح آن ها، و تکرار می باشد. این ایده ها را می توان با نمونه های اولیه کاغذی، قالب های تعاملی و یا نمونه های اولیه نیمه کاربردی نشان داد که همگی به صورت low-fidelity ایجاد شدند تا هر محاوره کاربر مربوط به هویت گرافیکی، نام تجاری یا جزییات تصویری را به تاخیر بیاندازند.

5. ساخت و تولید

مرحله تولید جایی است که در آن طرح با کیفیت بالا، طراحی می شود. محتوا و بخش های دیجیتالی ایجاد و نسخه high-fidelity از محصول با سهامداران و کاربران نهایی از طریق جلسات تست کاربری تایید میشود. در اینجا نقش طراح UX از ایجاد و اعتبار دادن ایده ها، به همکاری با توسعه دهندگان برای هدایت و موفقیت چشم انداز سازمان و یا کسب و کار تغییر می کند.

تفکر استراتژیک

بسیاری از تکنیک های ux که ما در مورد آن بحث می کنیم به شدت عملیاتی هستند. این ها مهم هستند، اما نقش های مختلف به شما این امکان را می دهد که در استراتژی یک کسب و کار، سطوح متفاوتی از ورودی ها را داشته باشید. در حالی که چالش های هدایت استراتژی یک کسب وکار یک نفره کاملا متفاوت از تصمیم گیری استراتژیک در یک شرکت بزرگ هستند، هنوز برای تجسم این که شما در چه مراحلی فرصت استفاده از تفکر استراتژیک را دارید، مفید است.

تفکر استراتژیک

چگونه ابزار مناسبی را انتخاب کنید

تعدادی از عواملی که هنگام انتخاب یک بسته نرم افزاری مورد توجه قرار می گیرند، شامل موارد زیر است:

1. آیا این نرم افزار برای سیستم عامل شما موجود است؟

2. آیا کارفرمای شما هزینه خرید نرم افزار را پرداخت می کند؟

3. آیا یک همکار که شما به او اعتماد دارید این ابزار را توصیه کرده است؟ (یا معرفی از طریق یک منبع حرفه ای)

4.برای این که شما یک کار را کامل کنید، به چه میزان زمان و تلاش نیاز دارید؟

5. آیا این ابزار از جریان کار تیمی و دسترسی از راه دور پشتیبانی میکند یا خیر؟

6. منحنی یادگیری این نرم افزار چقدر بزرگ است؟

7.آیا این ابزار توانایی این را دارد که به سلیقه شما شخصی سازی بشود؟

8. آیا توانایی این نرم افزار در خروجی گرفتن از داده ها، به شما کمک می کند تا در پروژه دیگری از آن استفاده کنید؟

تمامی این عوامل را در هنگام ارزیابی یک بسته نرم افزاری جدید در نظر بگیرید. در پایان بررسی ها، مهم است که انتخاب کنید که انجام چه کاری برای شما مناسب است. مراقب باشید که در دام استفاده از یک ابزار خاص که زیاد تبلیغات می کند گرفتار نشوید. هر طراح تجربه کاربری منحصر به فرد است، مانند همه تیمها، و همه پروژه ها.